Så får bilens insida nytt liv

Många som har intresse för äldre bilar vet att ett snyggt yttre är föga värt om bilen är trist inuti. Tore Ström och dottern Josefin har stenkoll på färg och form – som bilsadelmakare är det en förutsättning för att göra ett gott jobb.

ANNONS

LÄS MER:Första leveransen av nya polisbilar till region Väst

Att få till en snygg inredning klarar få bilrenoverare själva – de allra flesta behöver anlita en bilsadelmakare. När Tore Ström, som drivit sitt företag sedan 1968, började sin yrkesbana fanns det inte många som arbetade med det.

– Nu finns utbildningar och det kommer ut nya i yrket varje år. Min dotter Josefin fick lära hantverket av mig, fast det var via en yrkeskola. Hon var lärling hos mig.

Josefin Ström nickar och förklarar att hon är uppvuxen med bilar tack vare pappa Tore. Själv utbildade hon sig först till motivlackerare men insåg att pappans yrke lockade mer. Numera har hon egen firma under samma tak som faderns – i hans lokaler en bit från Strängnäs.

ANNONS

– Vi arbetar tillsammans med bilarna men jag syr även väskor, plånböcker och annat som matchar de äldre bilarnas stil, säger hon.

LÄS MER:Bilbyggen rattas med precision

Duon gör bilinredningar helt efter eget huvud eller genom att följa kundens önskemål. De tillverkar och renoverar även säten, suffletter, innertak, mc-sadlar och annat.

De egna bilarna har de självklart gjort innanmätena till. I garaget står ett gäng pärlor, nästan alla av märket Ford. Tores senaste projekt är en Custom Coupé -49, en så kallad Shoebox, som var den första modellen som Ford tog fram efter andra världskriget. Bilens utseende är inspirerad av flyget, dåtidens nya teknik. Den är aldrig omlackerad och helt rostfri men allt inuti var bara att riva ut. Nu går inredningen i härligt grönt – och materialet kommer från överkast till sängar på ett ålderdomshem i Rättvik. Under instrumentbrädan har Tore gjort om värmeboxen till en fullt fungerande kylbox för dricka.

Hela bilen är som en skattgömma av roliga detaljer. Att den är helt modern under huven är ingenting man anar.

LÄS MER:Italiensk skönhet firar ett sekel

Josefin slår fast att det känns viktigare att skapa än att tjäna mycket pengar, och pappa Tore instämmer. Han har pysslat med andra jobb under årens lopp för att dryga ut hushållskassan, men aldrig släppt bilarna.

Tidspressen är ändå det som varit svårast under åren, tycker han. Han har jobbat med specialinredningar till Scanias lastbilar och då var det leverans på löpande band. Och när han byggde projektbilar inför utställningar och åt motortidningar var deadlinen helig. Inte konstigt att han fick ta en paus från kunder och leveranser för ungefär 15 år sedan.

– Då jobbade jag med min egen guldfärgade Ford Falcon i stället, som är den sista modellen Ford tillverkade före kriget. Golden Angel har jag döpt den till.

Det var med pappans symaskin för presenningar som alltsammans började för Tore i Stockholm på 1960-talet. Han gjorde om inredningen tre gånger till sin egen Cheva -55 Cabriolet. Sedan fixade han kompisens bil och insåg att inredningar, det var han bra på.

Men på den tiden fanns inga utbildningar och Tore är självlärd.

– Det är roligt att ta tillvara gamla saker och ge dem nytt liv. Man ska inte vara rädd för att prova. Det är bara att kasta sig ut, det mesta löser sig, tycker han.

LÄS MER:Rymlig laddhybrid med en sportig touch

PÄRLORNA I SADELMAKARNAS GARAGE

Ford -41 Pickup Custom – guldfärgad bil, av Tore kallad Golden Angel.

Ford -56 Country Sedan – Josefins senaste projekt.

Ford -54 Country Sedan – ”Surfbilen” med akvarium i hastighetsmätaren.

Ford -49 Custom Coupé – allmänt kallad Shoebox.

Ford -64 Falcon Futura Cabriolet – rödvit snygging.

Alla modeller har automatväxlade V8-motorer.

ANNONS