Bilbyggen rattas med precision

Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.

ANNONS
|

LÄS MER:Italiensk skönhet firar ett sekel

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

– Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

I verkstaden står också tre superfina jänkarbilar och blänker. En Plymouth Cuda med urstark kompressormotor, som fick 49+ poäng av 50 möjliga på den svenska bilträffen Power Meet. Bredvid den tronar också en Chrysler Windsor -60 och en Oldsmobile -60.

ANNONS

Men fokus denna dag är på Jocke Cedergrens hot rods – det vill säga äldre, helst öppna, ombyggda bilar. Han har tre, alla med klassisk Ford -32-kaross. En kör han race med, men den står upphissad utan sin motor på 1 500 hästkrafter efter en olycka på den senaste tävlingen. Med den avverkar han annars 200 meter på 4,8 sekunder.

LÄS MER:Tesla Model Y är snart i Sverige

De andra två roddarna står på gårdsplanen. Den gula använder han som ”slit och släng”-bil.

När han ska flytta bilen för fotograferingen drar han på så att det slår lock för öronen. Lika grymt som det draget är, lika precisa och finstämda är detaljerna i alla hans bilbyggen. Han gör i princip allt själv – konstruerar, svetsar, kapar och lackar.

– Många bilar kan ha ett fint skal men har en massa skit under. Jag vill inte lämna något åt slumpen. Förutom finishen ska det vara åkkomfort. Men hjulupphängning är knepig med all geometri, säger han.

Den andra rodden på gården är den vackra, prisbelönta och sobert grå cabben. I den har han gjort allt utom el och inredning. Bilen har en förlängd front som är aningen nedböjd mot kylaren.

Alla glipor i karossen är justerade och tajta. Faktum är att rodden ser fabriksbyggd ut. Undertill är ramen förstärkt med rör och hjulupphängningen är egenkonstruerad. Motorn, en LSA från GM Performance, har 560 hästkrafter.

Tar man sig sedan en titt i den öppna kupén är den minst lika imponerande som utsidan. Sätena och inredningen går i varmt brunt och grått skinn och har sin egen historia.

– Jag skickade bilen med båt till USA, flög efter själv och körde den sedan till sadelmakaren Paul Atkins i Alabama. Tre månader senare när bilen var färdig var det samma resa hem igen. Jag ville att bilen skulle få den bästa inredningen och då var det USA som gällde.

Vad är din styrka som bilbyggare?

– Att jag gör så gott som allt själv även om det tar tid. Den grå rodden jobbade jag med i nästan två år på heltid.

FAKTA: JOAKIM CEDERGREN

+ Ålder: 62 år

+ Familj: Fru Karin och vuxna barn plus katten Lisa.

+ Bor: I villa utanför Strängnäs.

+ Gör: Driver lack- och plåtverkstad och bygger bilar.

+ Hot rod: Är ursprungligen en ombyggd amerikansk öppen bil, tillverkad före 1949. I Sverige är det äldre bilar som man byter ut det mesta på utom delar av karossen. Resultatet blir motorstarka bilar som man antingen cruisar eller kör race med. SFRO besiktar ändrade, ombyggda och amatörbyggda bilar.

ANNONS