Laddhybriden – alltid klimatsmart?

Hur miljövänligt är det att köra en laddhybrid, som bara går fyra–fem mil på el och därefter blir en vanlig bensinbil? Och som dessutom är tyngd av ett stort batteri och en extra motor. Svaret är att det beror på hur man kör.

ANNONS
|

LÄS MER:En vässad Rolls-Royce för yngre miljonärer

Hög fart, temperatur, körstil, långa dagliga sträckor eller många och korta – det är flera parametrar som påverkar förbrukningen vid bilkörning, oavsett om du tankar via sladd eller slang. Och ännu knepigare blir det att räkna ut vilket som är bäst både för plånboken och för miljön om bilen tankas med både el och bensin. Det vi till vardags kallar för en laddhybrid.

Tittar man bara på de officiella förbrukningssiffrorna, de som numera anges enligt WLTP (worldwide harmonised light vehicles test procedure), är en bil med laddhybridteknik väsentligt mer bränslesnål och mycket mindre skadlig för miljön än samma bilmodell med en konventionell bensinmotor.

ANNONS

LÄS MER:Skön Polestar snålar med det elementära

Men olika WLTP-test används för laddhybrider och övriga bilmodeller. Laddhybrider har alltså en helt egen körcykel som utgår från att en viss del av körningen görs på el, och en viss del på bensin. Körcykel A räknas med fulladdat batteri och cykel B med urladdat batteri. På så vis får man fram en viktad förbrukning, som används vid certifiering och typgodkännande av varje ny bilmodell. Metoden är internationellt reglerad och används av alla tillverkare.

– Separata siffror för respektive bränsle anges inte och är därför heller inte något som vi som biltillverkare redovisar. Sådana fakta måste vara enhetliga och basera sig på en standardiserad och branschgemensam process, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group som sålt laddbara hybridbilar sedan 2014.

Att jämföra resultatet från den här körcykeln med den som anges för en bil med enbart förbränningsmotor kan därför te sig svårt. Och ännu knepigare blir det i vinterkyla, för alla WLTP-test görs i sommartemperaturer.

För den som dagligen kör några få mil till och från jobbet och kan sätta i kontakten vid arbetsplatsen är laddhybriden ett bra val, både sommar och vinter. Men hur blir det för den som har tio mils motorväg enkel väg att pendla varje dag?

– Laddhybriden är förstås mest lämplig för den som kör korta sträckor och huvudsakligen i tätorter. Men jag skulle säga att den är bättre än helt fossildrivna bilar även vid långa resor eftersom den ju fungerar som en vanlig hybridbil när batteriet är tömt, säger Christoffer Aalhuizen på Gröna Bilister.

Det sistnämnda betonar även Marcus Thomasfolk.

– Även om man inte har någon ström kvar i batteriet kan det i en laddhybrid fortfarande tillgodogöra sig energi genom exempelvis bromskraftåtervinning, precis som en icke laddbar hybrid, säger han och fortsätter:

– Vi vet att många laddhybridsägare kör allra största delen på el och därmed blir deras bensinförbrukning och miljöpåverkan ytterst låg.

Christoffer Aalhuizen påpekar att det finns andra klimatsmarta alternativ för den som kör långa dagliga sträckor och kanske inte har råd med en helt eldriven bil.

– Biodrivmedel är ett utmärkt alternativ, bara man har koll på var tankstationerna finns. Det distributionsnätet är ju tyvärr inte lika utbyggt som elnätet, säger han.

LÄS MER:Volvos nya kaxigare elbil väcker habegär

LÄS MER:Tvättäkta körglädje med BMW:s nya elbil

ANNONS