Volvos nya kaxigare elbil väcker habegär

C40 är Volvos kaxigaste modell just nu. Detta är elsuven för dig som söker fart och flärd, men som inte bryr dig lika mycket om pris och bagageutrymme och snabba laddtider.

ANNONS
|

LÄS MER:Tvättäkta körglädje med BMW:s nya elbil

Det här är Volvos andra elbil. Den här gången har designavdelningen fått ta ut svängarna ordentligt. Det märks främst genom det sluttande akterpartiet och de tigerrandiga lamporna som ger ett kaxigt uttryck. Designen ger något sämre lastutrymme och lägre takhöjd i baksätet, men detta är modellen som vänder sig till dem som främst vill ha – men inte behöver – en suv.

På insidan har dörrsidorna accentuerats i blått med ett material från återvunna plastflaskor som påminner om tovad ull. Den upplysta panelen ovanför handskfacket föreställer en silhuett av Abisko. Under skalet finns det inga direkta uppdateringar jämfört med den första elbilen XC40 – utan det är designen som är själva nyheten. Nytt är också att det inte längre går att välja läderklädsel och att C40-modellen enbart kommer att säljas med elmotorer.

ANNONS

Batteripaket, motorer och laddhastighet är identiska med den eldrivna XC40-modellen. Däremot ger den mer ”aerodynamiska figuren” 2,6 mil längre räckvidd – vilket är en ökning från 42 till 44 mil. Hur långt man kommer i verkligheten beror som i alla elbilar på temperaturförhållanden och hastighet – på sommaren kommer man nära de officiella siffrorna men under vintern får man räkna med att räckvidden kan sjunka med hälften.

LÄS MER:Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Körupplevelsen är förfinad, tyst och solid. Det sitter en elmotor framtill som driver framhjulen och en elmotor baktill som driver bakhjulen – tillsammans ger de 408 hästkrafter och en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,7 sekunder. Mer än tillräckligt för de flesta.

Volvo är bra på att skapa en lyxig men sparsmakad känsla. Och flera av deras modeller – C40 inräknad - känns faktiskt lyxigare än vad en grundutrustad Audi gör i dag. Tidigare kunde de tyska premiummärkena särskilja sig genom att erbjuda en större palett av kraftfulla motoralternativ för finsmakarna. Där fungerar eldriften mer utjämnande eftersom karaktären i elmotorerna är förhållandevis likvärdig, men också för att det är enklare för en liten tillverkare som Volvo att stoppa mer effekt i en elmotor än att utveckla en starkare bensinmotor.

Ja, C40 har betydligt mer hästkrafter än Audi Q4 e-tron Sportback, och det återspeglas även på prislappen, där Volvo kilar in sig mellan den betydligt rymligare Tesla Model Y och Audin. 689 900 kronor innan bonus eller privatleasing för 7 790 kronor i månaden gör detta till bilen för en person med tjockare plånbok. Så småningom kommer det även en billigare framhjulsdriven version.

Håkan Samuelsson har sagt att den sista fossildrivna Volvon ska rulla av fabriksbandet år 2030. Det är åtta år kvar till dess – näst på tur att få batterier och elmotor är ersättaren till dagens XC90, som när den lanseras under nästa år kommer att heta något annat.

LÄS MER:Enyaq med extra motor – mer för pengen

VOLVO C40 RECHARGE

Grundpris: 689 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 2,23 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 44,4 mil (WLTP).

Motor: Dubbla elmotorer.

Max effekt: 408 hk.

Max vridmoment: 660 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, fyrhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 75 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 8 timmar.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 150 kW): cirka 37 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 207 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,44/2,03/1,59 meter.

Bagageutrymme: 413 liter.

0–100 km/tim: 4,7 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Dragvikt: 1 800 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Kraftfull acceleration – på sikt kommer även ett framhjulsdrivet alternativ med halva effekten. Bilen har en bra avvägd konfiguration för enpedalskörningen som anpassar sig till körsituation och hastighet.

Ekonomi +++ (3/5)

Dyr att köpa och leasa men bra grundutrustning. 1 000 mil per år kostar 7 790 kronor per månad, det är dyrare jämfört med flera konkurrenter. Den betydligt större Tesla Model Y kostar 30 000 kronor mer att köpa. Och Audis motsvarighet är 30 000 kronor billigare. C40 kommer så småningom i en billigare framhjulsdriven version.

Miljö ++++ (4/5)

Medelstort batteri ger inte högsta miljöbetyg. Ganska hög elförbrukning visar att Volvos elbilar inte hör till de mest energieffektiva.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Körkänslan är förfinad och solid. Smidig och kompakt bil även om svängradien kunde varit bättre. Accelerationen är snabb och fjädringen arbetar bra.

Säkerhet ++++ (4/5)

Får inte högsta betyg eftersom den inte är krocktestad av Euro NCAP. Detta är Volvos paradgren – C40 är inte krocktestad, däremot har syskonbilen XC40 krocktestats med högsta betyg.

Helhet ++++ (4/5)

C40 känns lyxig och solid. Körupplevelsen är rapp, tyst och bra. Prislappen lär dock avskräcka många. Och den långa snabbladdningstiden gör det inte till den bästa bilen att resa långt med.

ANNONS