Fräscha upp dina körkunskaper

Efter ett längre köruppehåll kan det kännas nervöst att sätta sig bakom ratten igen. Att uppdatera sina körkunskaper ökar trafiksäkerheten avsevärt.
– Alla bilförare skulle ha nytta av att analysera sina svaga punkter, säger Magnus Fors, som coachar handledare och elever inför körprov.

ANNONS
|

LÄS MER:Bilbyggen rattas med precision

Helt plötsligt beter sig dina medtrafikanter märkligt i rondeller, kör om dig på insidan på motorvägen och byter fil på ett halsbrytande sätt. Är det alla andra som har blivit tokiga eller är det du som är ringrostig?

Om det var ett tag sedan du tog körkort och har gjort ett längre uppehåll kan det kännas förvirrande och lite läskigt att ge sig ut i trafiken igen. Ett sätt att hitta tillbaka till körningen kan vara att ta några körlektioner på en bilskola – trots att du redan har körkort.

– Det är inte alls ovanligt. Jag har coachat flera personer att komma över tröskeln och känna sig trygga i trafiken igen, säger Magnus Fors.

ANNONS

LÄS MER:Tesla Model Y är snart i Sverige

Han har arbetat som trafikinspektör på Trafikverket i nio år och har erfarenhet från 15 000 körprov. Numera har han en egen verksamhet där han ger tips och råd till de som övningskör privat, för att de ska klara körprovet lättare. Han har sett det mesta på skalan vad det gäller körbeteenden.

– Min erfarenhet är att många tror att de kör bättre än vad de gör. Bara för att du inte har krockat på de 30 år som du har haft ditt körkort betyder inte det att du kör trafiksäkert, säger han.

Magnus Fors menar att det i stället kan bero på omedveten tur i kombination med att andra medtrafikanter tar ansvar och gör allt för att undvika olyckor.

Det finns inget krav att fräscha upp sina körkunskaper efter en viss tid, men det har diskuterats att införa förarprov vid förnyelse av körkort. Det skulle emellertid kräva utbildning, med ökade kostnader och arbetsinsatser som följd. Dessutom är problemet inte alltid att förarna inte kan reglerna, utan att de mer eller mindre medvetet inte följer dem.

LÄS MER:Italiensk skönhet firar ett sekel

Visst är det viktigt att kunna vilka regler som gäller, hålla hastigheten och avståndet, men Magnus Fors menar att riskförståelsen är minst lika viktig.

– I min värld är bristen på riskbedömning den största boven. Och att så många brister i respekten för andras liv och hälsa.

Att köra långsamt är inte automatiskt bättre. Vissa situationer, som att köra in på en motorväg, kräver att du kan trycka på och komma upp i hastighet. Där kan ett tveksamt och överdrivet försiktigt agerande snarare bli farligt.

Som trafikant har man också en skyldighet att hålla sig informerad om nya regler. Det kan vara svårare än vad man tror.

– Körskolor tolkar trafikreglerna lite olika. Rondellkörning är ett sådant exempel. Det finns faktiskt skilda ”skolor” för i vilken fil man ska ligga och hur man ska blinka – som båda är korrekta i laglig mening – men som ändå skapar osäkerhet, tillbud och i praktiken hindrar ett naturligt trafikflöde, säger Magnus Fors.

MAGNUS FORS BÄSTA TIPS TILL DEN OSÄKRE FÖRAREN

+ Analysera i vilka situationer och varför du blir osäker.

+ Var uppmärksam på din omgivning och bedöm hela tiden riskerna.

+ Vanligaste felen är bristande uppmärksamhet, att inte identifiera risker, samt bristande förmåga att verkligen förstå samspelet med andra trafikanter.

+ Öva med en privatperson eller ett företag som har hög kompetens inom trafiksäkerhet.

+ Att veta exakt hur och varför du ska bete dig på ett visst sätt i en viss situation underlättar trafiksäkerheten och din egen trygghet.

DEN KNEPIGA CIRKULATIONSPLATSEN

Den är genial, men knepig på samma gång – rondellen. Här är förklaringen till att vi gör olika – och ändå rätt:

Principen för en rondell med två körfält är: Om du ska höger eller rakt fram, välj höger körfält. Om du ska vänster, välj vänster körfält när du kör in, byt sedan eventuellt körfält till höger strax innan du ska köra ut.

Samtidigt säger reglerna att man ”bör undvika onödiga körfältsbyten”. Det kan vara det som vissa körskolor har tagit fasta på när de menar att den som redan ligger i höger körfält visst kan ligga kvar där – trots att de ska till vänster.

ANNONS