En positiv överraskning – men packa lätt

Att åka på långresa är det bästa sättet att lära känna en bil på. Sagt och gjort. Att kineserna kan bygga billiga bilar vet vi redan – men hur är kinesisk premium? Vi kör.

ANNONS
|

LÄS MER:Skön laddhybrid – men kort färd på el

Det gamla märket Morris Garages seglar inte längre under brittisk flagg, utan ägs nu av det kinesiska statliga bilföretaget SAIC Motors som håller på att etablera sig in i Europa. I fjol tog de den svenska marknaden med storm med introduktionsmodellen ZS EV, en spartansk elsuv som gick att leasa för 1 990 kronor i månaden. Med Marvel R har man höjt ambitionerna – och priset.

Bilen är stor som en Volvo XC60. Den finns i två versioner och vi kör den fyrhjulsdrivna Performance-varianten som har tre elmotorer, 288 hästkrafter och en räckvidd på 37 mil. Grundpriset är 535 000 kronor. Den bakhjulsdrivna versionen kostar i stället 500 000 kronor, har lite mindre effekt men kommer å andra sidan 40,7 mil.

ANNONS

LÄS MER:Hundra år i bilisternas tjänst

Vi har 60 mil framför oss, och redan på garageuppfarten förbannar jag det lilla bagageutrymmet. 357 liter är mindre än i en Golf! Men när alla familjemedlemmar och packning är på plats slås jag av bilens dubbelnatur. Kupén är hur rymlig och bekväm som helst. Och bakom ratten känns det ombonat. Den breda mittkonsolen bidrar till den maffiga känslan som kröns av en jättestor, tiltad pekskärm. Höjdpunkten är att den går att släcka och har ett eget wifi-nätverk som alla kan koppla upp sig på. Synd bara att pekkänsligheten är usel.

Kvalitetskänslan och utrustningsnivån är hög i Marvel R – det är elknappar till stolarna, ventilerade säten, panoramaglastak och elbaklucka. Plasten är av bättre kvalitet och bilen har läderklädsel.

Eftersom det är 5–7 minusgrader och snö ute är 37 mils räckvidd inte realistiskt. I stället går vi in i depå efter 15-16 mil i motorvägsfart för att snabbladda i minst 45 minuter åt gången. Under resan kommer det att bli totalt fyra laddstopp. I själva verket spelar man oftast med 70 procent av kapaciteten under långfärd, eftersom man inte gärna kommer in till stolpen med mindre än 10 procent kvar. Man laddar heller inte gärna mer än till 80 procent, då de sista 20 procenten tar mycket längre tid att nå. Vi väljer trots allt ändå att ladda fullt en gång för att undvika en femte "tankning".

LÄS MER:Frivilliga mc-proffs rycker ut

Där och då hade vi så klart önskat att vi satt i en snabbladdande Tesla eller lyxig BMW iX, men de kostar nästan som två stycken Marvel R. Bortsett från den korta räckvidden och lilla bagageluckan saknar jag egentligen bara tre saker: utdragbart lårstöd, rattvärme och Teslas laddnätverk.

Men själva köregenskaperna är ändå det som överraskar mest. Styrningen är kommunikativ, fjädringen balanserar bra mellan komfort och sport och chassit är underhållande. Och accelerationen får det att kittla i magen. Kineserna har lyckats ringa in vad européerna gillar och gör det övertygande.

Jämför man leasingpriser för fyrhjulsdrivna konkurrenter som Kia EV6 eller Skoda Enyaq blir leasingkostnaden för Marvel R mellan 40 000 och 60 000 kronor lägre på tre år. Visst är det pengar som man kan ha roligare för? I februari lanseras MG 5, en familjekombi på el. Den blir intressant – jag hoppas att den har större lastutrymme.

LÄS MER:En charmig mjukis på el

MG MARVEL R PERFORMANCE

Grundpris: 534 990 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Privatleasing (36 mån): 1 000 mil: 4 300 kr/mån. 1 500 mil: 4 555 kr/mån.

Förbrukning: 2,09 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 37 mil (WLTP).

Motor: Tre elmotorer, en fram och två bak.

Max effekt: 212 kW/288 hk.

Max vridmoment: 665 Nm.

Kraftöverföring: Tvåstegad växellåda, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 70 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 5 timmar.

Snabbladdning 5-80 procent (Max 125 kW): 43 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 995 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,67/1,91/1,61 meter.

Bagageutrymme: 357-1 396 liter (Frunk på 150 liter i RWD).

0–100 km/tim: 4,9 sekunder.

Toppfart: 200 km/tim.

Dragvikt: 750 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Otroligt bra klipp. Toppfarten på 200 kilometer i timmen är ovanlig bland elbilar. Tvåväxlad låda, vilket märks vid kraftiga accelerationer. Det går att variera bromsåtervinningen i tre steg, men tyvärr bromsar inte bilen in till stillastående i steg 3.

Ekonomi ++++ (4/5)

Nybilsgaranti på sju år. Låg skatt och låga driftkostnader. Treårig privatleasing (1 000 mil) för den bakhjulsdrivna versionen för 3 950 kronor i månaden, 4 300 kronor i månaden för den fyrhjulsdrivna. Vinterdäck kostar extra.

Miljö ++++ (4/5)

Denna bil har ett medelstort batteri vilket inte ger högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Marvel R Performance är snabb och har mycket kraft utan att bli så där sportigt hård som Tesla. Även styrningen är bättre än i Tesla. Här finns en harmoni och ett härligt gung i fjädringen som gör att det är en mycket trevlig bil att köra både snabbt och långsamt.

Säkerhet ++++ (4/5)

Marvel R har generös säkerhetsutrustning i standardutförande och bra passiva säkerhetssystem, men får 4 av 5 i krocksäkerhetsbetyg i Euro NCAP. Det handlar om att bilen kunde ha bättre krockskydd för oskyddade trafikanter.

Helhet ++++ (4/5)

En mysig och snabb suv med hög utrustningsnivå och flera lyxiga finesser, där hela familjen sitter bekvämt. Däremot är bagageutrymmet inte mycket större än i en Volkswagen Golf och för långfärder finns det bättre bilar, men då är prislappen högre.

ANNONS