Hundra år i bilisternas tjänst

Fråga: Vad är det som har 70 000 medlemmar och alltid står på bilisternas sida? Svar: Det partipolitiskt obundna M Sverige, tidigare Motormännen. Nu fyller konsumentorganisationen 100 år.

ANNONS
|

LÄS MER:Frivilliga mc-proffs rycker ut

För ett sekel sedan var vägarna dåliga och bestod av grus, sten eller var bara en obelagd yta. På nätterna flämtade svaga gaslyktor i städerna medan det var becksvart på landet. På gator och vägar blandades automobiler och motorcyklar med hästdroskor, cyklister och fotgängare. Antalet olyckor ökade och många ville se en förbättrad trafiksituation, så även några entusiaster i Malmö. I februari 1922 sådde de fröet till organisationen Motormännen.

– De ville driva frågor om högre kvalitet på vägarna och bättre villkor för bilisterna. I trafiken var det oklart vad som gällde. Vid möte skulle bilförarna hålla till vänster men för övriga fordon gällde inga regler, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.

ANNONS

Genom tiderna har organisationen engagerat sig i ganska skilda frågor.

– Redan på 1930-talet drev vi frågan om högertrafik och på 1950-talet tog vi fram M-selen, det första trepunktsbältet. Under oljekrisen på 1970-talet drev vi Operation samåkning och ville även få fram ett kompetensbevis för mopedförare.

LÄS MER:En charmig mjukis på el

Organisationen befinner sig också ute på vägarna, rent fysiskt. Till en början hade man så kallade M-patruller, som hjälpte bilister med diverse missöden. De slopades 1959 och i stället infördes en form av en vägpatrulltjänst som hjälpte medlemmarna med exempelvis bärgning. Numera finns så kallade vägombud, som bland annat inspekterar vägar och rastplatser. Man har även en vägassistanstjänst för medlemmar.

Samma år som Motormännen såg dagens ljus fanns det omkring 22 700 bilar och 17 000 motorcyklar på de svenska vägarna. Det kan jämföras med nutidens fem miljoner bilar och drygt 328 000 hojar. Och än i dag vill M Sverige förbättra situationen för bilförarna.

– Det ska vara så bra som möjligt att vara bilist. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Vi är en mötesplats för bilister, säger Caroline Drabe.

LÄS MER:Tacksamt att vårda gammal Amazon

M Sverige har cirka 70 000 medlemmar, som exempelvis kan få teknisk och juridisk rådgivning, och i tidningen Motor kan de bland annat läsa tester av både däck och fordon. Fokus i organisationen ligger ofta på trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. Man bevakar bensinbolagen, förhandlar med bilbranschen och undersöker kvaliteten på vägar och verkstäder. Men hur rimligt är det att företräda bilismen i dag när vi vet att fordonens utsläpp bidrar till klimatförändringarna?

– M Sverige står bakom omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Sverige är ett stort och glest befolkat land där reella alternativ till bilen oftast är få. Tillgången till bil är därför en demokratifråga och en förutsättning för vår välfärd, säger Caroline Drabe.

Hur är det att vara bilist i Sverige 2022?

– Ganska bra! Men det finns fortfarande saker att göra. Vägkvaliteten måste bli bättre, det kan vara klurigt att få parkeringsplats och antalet laddstolpar är för litet. Vi behöver bilen. Det är en frihets- och välfärdsfråga.

NEDSLAG I HISTORIEN

+ Sveriges förenade motormän grundades 26 februari 1922. Man döpte snart om sig till Motormännens Riksförbund.

+ På 1930-talet tog Motormännen ställning för högertrafik på grund av det internationella reseutbytet och den ökade biltrafiken.

+ 1960 introducerades ML-metoden, en rostskyddsmetod framtagen av Motormännens Sven Laurin.

+ Organisationen har genom åren verkat för bättre stöldskydd på bilarna och lyft fram bilmärken som gjort påtagliga framsteg.

+ Motormännen var en av grundarna till kvalitetssystemet "Kontrollerad bilverkstad" 1996.

+ Motormännen har engagerat sig för en skärpning av lagen gällande så kallat rattsurfande. 2018 blev det förbjudet att använda mobilen när man kör ett motordrivet fordon om man håller telefonen i handen.

+ 2019 bytte organisationen namn till Riksförbundet M Sverige.

ANNONS