E20 i nuvarande sträckning är ett bättre alternativ än i närheten av stadens vattentäkt och genom rekreationsområden. Avgörande för att företag etablerar sig i Alingsås är E20, skriver Jan Jonsson.
E20 i nuvarande sträckning är ett bättre alternativ än i närheten av stadens vattentäkt och genom rekreationsområden. Avgörande för att företag etablerar sig i Alingsås är E20, skriver Jan Jonsson. Bild: ANDREAS MOLIN

Företagen etablerar sig vid E20 för vägens skull

I AT i tisdags fick vi serverat oss ett osannolikt försök till skrämsel angående E20 av signaturen BA.

ANNONS
|

LÄS MER:Bygg dubbelspår utanför staden

LÄS MER:E 20 – en tickande bomb!

LÄS MER:Nu ska alingsåsarna få tycka till om E20

En tickande bomb skriver han och drar då till med, gastuber, krigszon i Mellanöstern m.m. Jo, har man inga argument så får man försöka skrämmas. Nu är det ju så att det i princip på säg hundra år, inte har hänt ett dugg på nuvarande E20 och tidigare rikssexan genom Alingsås som kan jämföras ”krigszoner i Mellanöstern” som signaturen skriver. Så det som signaturen skriver om att en olycka inte är osannolik är just fullkomligt osannolik och Mellanöstern ligger långt bort BA.

Signaturen aktar sig noga för att tala om att han vill ha vägen över en ljudlig jättebro mellan Västra Ängabo och Hjälmared. Förbi och i direkt närhet av stadens vattentäkt. I direkt närhet av massor av bebodda fastigheter och genom rekreationsområden och Hjortmarka. Där vill signaturen snitta upp naturområden och totalt förändra boendet för tusentals som valt att bo i tystheten ute ifrån stan och nära till rekreation och sjö. Dessutom vill andra också ha en järnväg med dubbelspår på nämnda bro, så huspriserna lär sjunka i takt med utebliven nattsömn. Den osannolika olycka som signaturen talar om som sannolik vill han ska hända vid stadens vattentäkt. En olycka med kemiska substanser som rinner rakt ner i sjön Färgen tycker han är bättre än om det skulle hända vid nuvarande E20. Tänk, jag tycker precis tvärt om. Jag tar hellre en olycka, om än osannolik, vid nuvarande E20 än vid stadens vattentäkt.

ANNONS

LÄS MER:Negativa konsekvenser att dra E20 utanför staden

LÄS MER:Flytta E20 och järnvägen 25 meter rakt ner

Dessutom så vill naturligtvis BA precis som E20-gruppen att nuvarande Boråsvägen ska bli en matarled till och från den nya sträckningen i skogarna kring Hjälmared. Där ska trafiken som redan idag är intensiv mångdubblas. Jag tror inte att de kanske 4-5 tusen som bor från Stockslycke, fiskargatorna, Gråbo, Östra- och Västra Ängabo och Hjälmared m.m. är ett dugg roade av den utvecklingen. Signaturen vill ha redovisat bullernivåer, luftföroreningar, farligt gods m.m. Bra säger jag, för det är resultatet av detta han vill flytta till Västra Ängabo, Hjälmared och till vår vattentäkt. Enkäten som kommunen ska skicka ut ska naturligtvis i första hand gå till de tusentals som bor på de områden jag redovisat och vars konsekvenser blir förödande om BA och E-20-gruppen skulle bli bönhörda.

Dessutom vill jag gärna se vilket kommunalråd som tar kontakt med alla företag som är etablerade vid nuvarande E20 och som genom en tidigare enkät resulterade i en förkrossande majoritet för att inte röra E20 då de flesta är etablerade där för just vägens skull. Att kommunalrådet åker till alla företagarna och leende säger, sorry du/ni satsade på fel häst. Ni kommer i fortsättningen att ligga där ingen längre passerar, jojo det vill jag se.

Jan Jonsson

ANNONS