Flytta E20 och järnvägen 25 meter rakt ner

Diskussionen om var E20 och järnvägen skall ligga, har ältats och ältats ända sedan 1960 talet och tog ny fart 2015, då man var på gång med ett ”dike” i nuvarande sträckning respektive olika ”dra runt förslag”.

ANNONS

LÄS MER:Bygg E20 och järnvägsspår utanför stan

LÄS MER:E20 bra skyltfönster för företagen

Sedan kom "Fyra spår förbi Alingsås" upp, och politikerna i regionen engagerades för detta projekt. I samma veva utlovades gång och cykel bro över E20 efter Svearondellen, stora planer skulle vara klar 2023 om jag minns rätt. Vad hände med det projektet? Resultatet som vanligt, att inget har hänt och inget tycks vara på gång att hända heller. Denna diskussion kommer att aktualiseras åter igen nästa år, då det ju är dags för vallöften igen.

Men diskussionen kommer att pågå i ytterligare minst 30 år, till dess Trafikverket och politikerna inser att enda realistiska lösningen för motorväg genom Alingsås är att dra både vägen och järnväg under stan. Samt att Alingsåspolitikerna arbetar aktivt för få med denna sträckning som prioriterad i de nationella trafikplanerna. När kommer det att hända?

ANNONS

LÄS MER:Galenskap att dra E20 öster om staden

LÄS MER:Flytta E20 och järnvägen utanför stan

Tunnel är förvisso dyrt, men vad kostar inte all denna ovisshet och handlingsförlamning eller snarare hur mycket har det inte redan kostat i utredning efter utredning med noll resultat?

Med tanke på dagens (och morgondagens) drivmedelspriser kanske man även borde väga in en kortare sträckning som ett plus i kalkylen.

Att stadens och regionens politiker vill se en ökad biltrafik på E20, framgår väl med all tydlighet, när man nu i december drar in den populära "Alingsåssnabben". Att det finns flera alternativa kollektiva färdmedel på samma sträcka, verkar för dagens beslutsfattare vara ett större problem, än att det nu och framöver, blir flera bilar på samma sträcka.

Stefan Peterson

ANNONS