Bild: Karta

E 20 gruppens motiv för sträckning utanför stadskärnan

Jan Jonsson har åter haft ett inlägg där han anser att E 20 skall ligga kvar i nuvarande sträckning. Att han argumenterar för sin sak tycker vi är helt OK.

ANNONS
|

LÄS MER:Företagen etablerar sig vid E20 för vägens skull

LÄS MER:E 20 – en tickande bomb!

Men vi reagerar kraftfull då han påstår saker om vad E 20 gruppen står för som är helt felaktiga. Huruvida han medvetet ljuger eller inte vet hur vårt förslag ser ut vet vi förstås inte.

För att få rättelse på Jans Jonssons felaktigheter vill vi därför kortfattat redovisa E 20 gruppens förslag, så att allmänheten inte vilseleds av felaktiga påståenden.

Att, som Jan Jonsson anser, ett antal företag etablerade längs nuvarande E 20 kommer att påverkas negativt vid en utflyttning kan knappast vara styrande för beslutet i medborgardialogen. Även om vi har full förståelse för företagens invändningar.

Det vi anser är avgörande för lokalisering av E 20 och järnväg är vad vi vanliga medborgare i Alingsås tycker. En indikation fick vi då E 20 gruppen 2020 genomförde en enkät bland Alingsåsare boende i centrala Alingsås 2020. Vi delade ut 1 000 exemplar och bad dem ta ställning till vårt förslag på lokalisering av E 20. 246 svarade skriftligen att de gillade vårt förslag.

ANNONS

E 20 gruppens motiv varför E 20 och två nya spår skall lokaliseras sydost om stadskärnan är:

1. Flyttas E 20 utanför stadskärnan blir Alingsås en sammanhållen stad som inte delas av trafikleder

2. Risken för olyckor med transporter av farligt gods på E 20, väg 180 och på järnväg genom Alingsås stadskärna försvinner

3. All genomfartstrafik på E 20 och väg 180 (Borås-och Vänersborgsvägarna) genom stadskärnan försvinner och enbart lokaltrafik finns kvar i stadskärnan

4. Området mellan Alingsås järnvägsstation och Sjöstaden friläggs för byggnation av 1 400 bostäder. Det ger plats för ytterligare ca 4 000 fler invånare i centrum till gagn för Alingsås näringsliv

5. Då godståg och vissa fjärrtåg passerar förbi Alingsås station, Västra Bodarna och Norsesund möjliggör detta utökad pendlingstrafik och eventuellt ny pendelstation Stadsskogen.

6. Trafikverket kan i vårt förslag bygga E 20 som motorväg sydost Alingsås stadskärna till en kostnad av ca 1 miljard. Ett belopp som i tidigare nationell plan varit beviljat för att bygga motorvägen genom Alingsås.

7. Ett väg/järnvägsprojekt med E 20 och två nya spår sydost Alingsås stadskärna minskar Trafikverkets totalkostnader för de bägge projekten.

8. E 20 och två nya spårs påverkan på naturområden minimeras genom att väg/järnväg dras i den 400 KV kraftledningsgatan som går från Bälinge till Stenkullen. Hjortmarkens naturreservat berörs inte av denna dragning av vägen samtidigt som väg/järnväg passerar nedströms Alingsås vattentäkt Hjälmared.

Lennart Carlsson, E 20 gruppen i Alingsås

ANNONS