– De kommande åren är det prioriterat att vi bygger upp förtroendet för kollektivtrafiken igen, säger Ulrika Frick, (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
– De kommande åren är det prioriterat att vi bygger upp förtroendet för kollektivtrafiken igen, säger Ulrika Frick, (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden. Bild: Jenny Schagerlind

Regionen satsar på hållbar kollektivtrafik

Tisdagen den 18 maj beslutade regionfullmäktige att det ska satsas mer på hållbara resor i kollektivtrafiken. En orsak är att många fortsätter att välja bilen.
– De kommande åren är det prioriterat att vi bygger upp förtroendet för kollektivtrafiken igen, säger Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

ANNONS
|

Hållbara, tillgängliga och bekväma resor. Trafikförsörjningsprogrammet som klubbades igenom av regionfullmäktige ämnar att få Västra Götalands befolkning att åka mer kollektivt. Målet är att återgå till samma andel kollektiva resor som innan pandemin och att år 2025 uppnå minst 350 miljoner kollektivtrafikresor/år.

– För att lyckas behöver vi fortsätta att anpassa kollektivtrafiken utifrån resenärernas krav på komfort, snabbhet och tillgänglighet. Samtidigt som vi måste anpassa oss efter nya resmönster och de nya behov som har uppstått, säger Ulrika Frick, i ett pressmeddelande från Västra Götalandsregionen.

Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden. Bild: Peter Wahlström

Satsningen gäller mellan 2021 till 2025 och det är inte bara resor med kollektivtrafiken som ska öka. I pressmeddelandet betonar regionen behovet av smidigare och mer hållbara transporter så som att cykla, ta elbilen till pendelparkeringen eller samåkning.

ANNONS

Förhoppningarna om ett mer tillgängligt Västra Götaland med goda möjligheter att resa kollektivt är ambitiösa. För att uppnå målen har regionen lyft fyra fokusområden som bland annat berör samhällsplanering, smarta bokningstjänster och forskning om resemönster och vanor hos resenärerna.

ANNONS