I onsdags förra veckan slutade hissen att fungera i Björnen, huset med servicelägenheter i Vårgårda. Eftersom en reservdel saknades och behövde beställas tog det sex dagar innan hissen kunde lagas. För Ingela Nyhlén som bor på översta våningen och nyligen har opererat höften var det inga roliga nyheter.
Möttes av stängd telefonväxel
I vanliga fall kan hon ta sig ut med sin bil och handla på egen hand, och har därför ingen hemtjänst. Nu blev hon istället sittande i sin lägenhet.
– Jag skulle ha åkt och handlat mat på torsdagen, men kom inte i väg. Så här satt jag på midsommarafton utan mat, säger Ingela, som försökte få tag i någon ansvarig i kommunen på torsdagseftermiddagen.
Hon möttes då av beskedet av växeln var stängd och att alla kommunala chefer gått hem för dagen.
– Jag tycker att någon av cheferna skulle kunna vara kvar och svara på frågor eller att man avsätter några personer inom hemtjänsten för att hjälpa oss. Över 90 procent av de som bor här har svårt att gå, så man kan väl inte bara stänga ner hela kommunhuset och gå hem! Jag har varit fruktansvärt upprörd.
”Kunde knappt andas efteråt”
– Nu har jag lugnat ner mig lite. Kommunen borde ha en plan B, säger Ingela när AT träffar henne i hennes servicelägenhet efter midsommarhelgen.
På midsommardagen fick Ingela nog och tog sig trots den nyopererade höften ner för trapporna för att köpa mat. Men det har hon fått betala för.
– Ja, jag har haft ont. Jag har dåligt hjärta också och kunde knappt andas efteråt.
– Min närmaste granne fick hjälpa mig ut med hundarna och han var också upprörd.
”Synd att det blev så här”
Kommunens vård- och omsorgschef Peter Andersson säger till AT att han fick information om den trasiga hissen under torsdagen. Han avsatte då hemtjänstresurser till Björnen, men tror att det har blivit en miss i kommunikationen någonstans på vägen.
På de lappar som sattes upp i servicehuset erbjöds hjälp med sophämtning, men det stod ingenting om matleveranser eller annan hjälp.
– Där hade vi kunnat vara bättre i vår kommunikation. Några har ringt och de har vi hämtat mat åt. Men visst, det kunde ha stått tydligare på lapparna och vi kunde ha satt dem på hissarna. Vi vill ju hjälpa våra hyresgäster så det var synd att det blev så här, säger Peter Andersson.
LÄS MER:Risk för vattenbrist – så är läget i Alingsås, Vårgårda och Herrljunga
LÄS MER:Svårt för företagen att hitta personal
LÄS MER:Kommunens facit: Bara ett av fem medborgarförslag beviljas