Madeleine Smok tog hem tävlingen om Vårgårdas bästa skyltfönster. Personligen tycker hon att det ska vara spexigt och juligt i ett skyltfönster såhär års. ”Vi vann nog på att vi är spexigare.”
Madeleine Smok tog hem tävlingen om Vårgårdas bästa skyltfönster. Personligen tycker hon att det ska vara spexigt och juligt i ett skyltfönster såhär års. ”Vi vann nog på att vi är spexigare.” Bild: Jenny Schagerlind

Juligt och spexigt i vinnande skyltfönstret

Med tre rösters marginal vann Team Maddes omröstningen om Vårgårdas bästa skyltfönster. Och även en massör har fullt upp i julhandeln.
– Det köps en del presentkort på massage ja. Det är absolut inget vi kan vara utan, säger Madeleine Smok.

ANNONS
|

LÄS MER:Tomteparaden skapade julstämning i Vårgårda

Att fixa ett kul skyltfönster när man inte säljer några produkter utan bara behandlingar kan vara knepigt. Men på Team Maddes lägger man energi på det året runt, inte bara under julhandeln.

– Vi använder verkligen vårt skyltfönster som en reklampelare och försöker spexa till det, förklarar Madeleine Smok.

Skelettet, som döpts till Benita efter en namntävling i sociala medier, har till exempel en given plats i skyltfönstret även vid jul. Varför ett skelett kan man ju undra...

– Jag har alltid tyckt de där skeletten på lasarettet är så coola. Så när jag började här tänkte jag att det är klart att jag ska ha ett skelett, skrattar Madeleine.

ANNONS

I samband med skyltsöndagen, helgen som gick, tävlade nio av butikerna i Vårgårda om bästa skyltfönstret. Team Maddes vann med knapp marginal, tre röster, före Anno 1896. Till Madeleine Smoks stora förvåning.

Men vi har alltid mycket att göra i november och december när presentkorten från föregående år är på väg att gå ut.

– Ja, det trodde vi inte! De andra har ju så fina produkter att skylta med. Vi vann nog på att vi är spexigare, gissar hon.

Hur ser julhandeln ut för dig? Köper folk presentkort på massage som julklapp?

– Det köps en del presentkort på massage, ja. Det är absolut inget vi kan vara utan. Det är en service vi ger. Men vi har alltid mycket att göra i november och december när presentkorten från föregående år är på väg att gå ut. Då finns det inga lediga tider att boka överhuvudtaget.

Jag hade en kund som sa att det var första gången på 1,5 år som någon tog i henne.

Jaha, folk väntar till sista stund med att utnyttja sina presentkort. Har pandemin påverkat suget efter massagebehandlingar?

– Det har den. Bokningarna har ökat, men över hela året. Jag tror att pandemin har fått folk att unna sig mer och ta hand om sig själva mer. ”Det här är jag värd”, säger många som kommer.

Madeleine tror att pandemin också har gett många ett underskott på alldaglig fysisk beröring, som en kram eller klapp på axeln.

– Jag hade en kund som sa att det var första gången på 1,5 år som någon tog i henne. Hon hade jobbat hemifrån under pandemin, bodde ensam och hade vuxna barn.

– Då känns vi viktiga. Som att vi faktiskt gör skillnad, tillägger Bella Svensson, även hon massör på Team Maddes.

LÄS MER:Vårgårda toppar smittstatistiken: "Visste vi skulle sticka ut"

LÄS MER:De hamnar högt på M:s vallistor

ANNONS