Swase går på bilmaskerad

Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa innerutrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?

ANNONS
|

LÄS MER:En 110-årig ikon gasar vidare

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Fördelarna är att Swace är minst lika bra som Corolla – bilen har samma goda innerutrymmen, bra sittkomfort och rejäl bagagevolym – och Toyotas snåla hybridmotor jobbar under skalet. De officiella förbrukningssiffrorna på 0,45 liter per mil uppnår vi aldrig, men vi är inte långt ifrån. Det är riktigt bra. Toyotas självladdande hybridteknik innebär alltså att man aldrig behöver ladda bilen och att den bitvis kör helt på el.

ANNONS

LÄS MER:Så bodde vi från norr till söder

Swace har även ärvt bullernivån och det oförfinade motorljudet från bensinmotorn, vilket gör att konversationerna blir något ansträngande i motorvägsfart. Infotainmentsystemet känns daterat, liksom grafiken – här finns till exempel ingen navigation. Men tack vare att det går att spegla sin mobil med Apple Carplay eller Android Auto – och på den vägen åtnjuta både musik- och kartfunktioner – suddas gränserna mellan bilarnas egen programvara ut alltmer, och i det här fallet är mobilens användargränssnitt bättre.

Så kallad Badge-engineering, när man klistrar ett annat bilmärke på en bil, är inget ovanligt i bilvärlden. Men man undrar såklart varför. Toyota är världens största biltillverkare till skillnad från Suzuki, som inte har samma närvaro i Europa, men som förvisso är starka på andra marknader, bland dem Indien och Afrika.

Det är områden med stor potential, där många hushåll ännu inte har bil, och där Suzuki som bygger små och billiga bilar har en bra position. Som ett exempel har det statsägda Suzuki-Maruti en marknadsandel på drygt 50 procent i Indien.

Så Toyota delar med sig av hybridteknik och två modeller: Corolla och RAV4 (den senare heter Across på suzukiska). Och Suzuki delar med sig av storsäljande modeller som Ciaz och Ertiga – som får ett annat namn och Toyotamärke. Suzuki får ta del av miljösmartare drivlinor eftersom de inte har någon egenutvecklad el- och hybridteknik och kan även bredda sitt utbud med en stor suv och en rymlig familjekombi. Toyota kan i sin tur sälja ännu fler bilar. En så kallad vinn-vinn-situation. Och för konsumenten?

LÄS MER:Fler ställer om till eldriven fordonsflotta

De trogna Suzukiägarna behöver inte längre byta märke för att uppgradera till en bil som funkar för familjen. Men visst hade man kunnat tro att Suzukis version skulle vara billigare. Så är det inte. Tvärtom är Swace Inclusive 2 100 kronor dyrare än motsvarande Corolla med utrustningsnivån Select och teknikpaket.

SUZUKI SWACE 1,8 INCLUSIVE

Grundpris: 299 900 kronor.

Förbrukning: 0,45 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 103 gram/kilometer (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 2,3 mg/ kilometer (WLTP).

Motor: 1,8 liter fyrcylindrig, bensinmotor och elmotor på 53 kW.

Systemeffekt: 122 hästkrafter.

Vridmoment bensin/el: 142/163 Nm.

Kraftöverföring: CVT-automatlåda, framhjulsdriven.

Skatt: 1 016 kronor.

Tjänstevikt: 1 475 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,65/1,79/1,46 meter.

Bagageutrymme: 596–1 606 liter.

0–100 km/tim: 11,1 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

Tyst och fin eldrift och smidig övergång mellan el och bensinmotor. Den steglösa växellådan växlar utan att det märks. Bensinmotorn har ett rått och oisolerat motorljud som letar sig in i kupén.

Ekonomi ++++ (4/5)

Swace är utrustad med 16-tums hjul i stället för 17-tums som hos Corolla – det ger lägre förbrukning som i sin tur ger lägre årsskatt jämfört med Corolla. Privatleasing börjar på 3 795 kronor i månaden.

Miljö ++++ (4/5)

Effektiv hybriddrift. Vår snittförbrukning är 0,53 liter per mil enligt färddatorn vid blandad motorväg och stadskörning. Det är mycket bra.

Köregenskaper +++ (3/5)

Detta är ingen modell som uppmuntrar till aktiv körning. Styrningen är lätt och bilen är kursstabil i motorvägsfart: Fjädringen är mjuk och behaglig.

Säkerhet +++++ (5/5)

Har krocktestats av Euro NCAP med högsta betyg. Här finns många bra assistanssystem, såsom döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, parkeringshjälp, autobroms och varning för trafik som kommer bakifrån i samband med att du backar.

Helhet ++++ (4/5)

En rymlig familjekombi med bra fjädringskomfort och generöst bagageutrymme. Bensinförbrukningen är låg tack vare små hjul och effektiv hybriddrift. Ljudkomforten är sådär, både vägbuller och motorljud letar sig in. Suzuki Swase har inga egentliga fördelar gentemot Toyota Corolla, och har sannolikt ett sämre andrahandsvärde.

ANNONS