Skifte kräver batteriexpertis

Det pågår ett teknikskifte inom fordonsindustrin. Två fabriker med tillverkning av litiumjonbatterier för elbilar är på gång i Sverige och ytterligare en är planerad. Till hösten startar även den första avancerade utbildningen inom batteriteknik. Men branschen skriker efter ännu mer kompetens.

ANNONS

Den senaste tidens fabriksnedstängningar på grund av coronapandemin och Rysslands krig i Ukraina har visat hur sårbar bilindustrin är. Samtidigt har efterfrågan på elbilar ökat snabbt. Nu investerar tillverkare, länder och andra aktörer i batterifabriker runt om i Europa.

I dag är Kina och Sydkorea de största producenterna av litiumjonbatterier. Men även om Asien har ett försprång, så tror Daniel Brandell, professor i materialkemi, att Europa har alla möjligheter att komma ikapp. Han är en av initiativtagarna till en ny masterutbildning i batteriteknik på Ångström Advanced Battery Center vid Uppsala universitet.

– På höstens kurs i batteriteknik har vi 30 studieplatser, det är inte ens i närheten av vad som behövs. Branschen skriker efter kompetens, säger han.

ANNONS

Han beskriver det som sker som ett av de största teknikskiftena sedan industrialiseringen.

– Det finns kunnande i Sverige, men fler initiativ behövs. Gör vi inte de investeringar som krävs nu riskerar Europa och de svenska industriföretagen att bli förbisprungna.

30-40 olika storskaliga fabriker är i drift eller på gång i Europa - varav flera i Sverige. Northvolt Ett byggs exempelvis just nu i Skellefteå, och kommer att bli Europas största batterifabrik. Snart tas även det första spadtaget till Volvo Cars och Northvolts gemensamma fabrik i Göteborg. I Svenljunga har dessutom det norska företaget Freyr Battery fått de första formella tillstånden som krävs för att etablera en fabrik - men projektet befinner sig ännu i planeringsstadiet.

Från och med 2035 ska all försäljning av nya bilar som släpper ut koldioxid förbjudas inom EU, vilket har påskyndat utvecklingen. Patrik Klintbom är senior forskare inom hållbar mobilitet vid det statliga forskningsinstitutet Rise och har i 20 år engagerat sig i frågor kopplade till branschens omställning.

– Att EU ställer hårdare krav på tillverkarna är bra eftersom det behövs tydligare spelregler, säger han.

Många vill ofta bygga fabriker för nya teknologier, men få är beredda att vara först på bollen, menar Patrik Klintbom. Han välkomnar Northvolts och Volvo Cars satsningar och framhåller att Sverige har de fyndigheter som behövs.

– Men till skillnad från exempelvis Kina saknar vi en sammanhållen strategi och infrastruktur för att få upp dem ur marken, säger han och fortsätter:

– Frågan om placering av gruvor är komplex men vi kommer behöva många olika material för omställningen. Nu aktualiseras gruvfrågan igen. Där ser vi ett liknande motstånd som mot vindkraftverken. Många vill ha grön el men helst inget vindkraftverk i närheten.

Enligt Daniel Brandell har Skandinavien, jämfört med Kina, goda förutsättningar att tillverka litiumjonbatterier med lägre koldioxidavtryck eftersom vi har möjlighet att utnyttja förnybar el.

– Däremot har vi inte samma tillgång till billiga råvaror samt billig energi och arbetskraft, säger han.

Vilka andra problem och utmaningar finns kopplade till expansionen av fabrikerna?

– Förutom bristen på arbetskraft med rätt kompetens så är det miljöaspekten. Batterier är väldigt energikrävande att tillverka och det går åt en stor mängd råvaror.

Daniel Brandell slår fast att det ändå är mer hållbart med eldrift i fordon än att använda fossilt bränsle.

– Men det är oavsett inte helt energineutralt att vare sig tillverka bilar eller att driva dem.

INITIATIV I SVERIGE

+ Northvolt Ett, Skellefteå. Det första batteriet i fabriken byggdes vid årsskiftet. Man räknar med att den kommersiella produktionen ska komma igång under året. Initialt siktar man på att tillverka 60 gigawattimmar batterier per år. Målet är att uppnå en produktion om 150 gigawattimmar* 2030.

+ Volvo Cars och Northvolt, Torslanda, Göteborg: Fabriken planeras vara igång år 2025 och ska producera 50 gigawattimmar om året.

+ Northvolt Fem, Borlänge. Det gamla pappersbruket Kvarnseden ska byggas om till batterifabrik. Målet är att producera 100 gigawattimmar per år.

+ Freyr Battery, Svenljunga. Det norska företaget har fått de första formella tillstånden, men projektet ligger ännu i sin linda. Företaget håller just nu på att etablera en annan fabrik i Mo i Rana, Norge.

+ Masterprogrammet i batteriteknik och energilagring startar på Uppsala universitet till hösten. Utbildningen, som är Sveriges första inom området, genomförs i samarbete med bland andra Northvolt och Volvo.

*Produktionen mäts i gigawattimmar. Ett bilbatteri i elbilar är vanligen på 50-100 kilowattimmar. 1 gigawattimme, motsvarande 1 miljon kilowattimmar, ger alltså 10 000 elbilsbatterier á 100 kilowattimmar.

ANNONS