Så underhålls Volvos veteraner

Många blir glada av att se en gammal Volvo PV eller Duett på vägen. Svenska Volvo PV-klubben gör det möjligt för dessa klenoder att rulla.
– Vi låter tillverka reservdelar som tagit slut sedan länge, säger Sven-Eric Lindberg, vice ordförande i klubben.

ANNONS
|

Den 20 oktober 1965 rullade den sista Volvo PV:n av bandet, en 544. Modellen hade presenterats redan 1944, som PV 444, men serieproduktionen kom inte igång förrän i februari 1947. Att bilarna är förhållandevis enkla att meka med och att det finns delar, gör att många fortfarande finns bevarade.

– Volvo har alltid haft långa serier på sina delar. Framskärmarna är samma från 1947 till sista årsmodellen 1965, säger Sven-Eric Lindberg.

Hans första bil var just en PV 444 från 1947. Den köpte han i början av 1960-talet när han gick på verkstadsskola hos återförsäljaren Ernst Nilsson i Alvik i Stockholm.

ANNONS

– Den finns inte kvar. Men på äldre dar har jag skaffat en likadan av nostalgiska skäl.

I Svenska Volvo PV-klubben ingår även Volvo Duett, ”bilen som är två” enligt dåtidens reklam. Den var Volvos första herrgårdsvagn vid lanseringen 1953. Den sista Duetten kom 1969.

Länge fanns reservdelar även till de äldre modellerna att köpa hos ordinarie Volvoåterförsäljare. Hos vissa ända in på 1990-talet.

– Även om de inte fanns på hyllan gick det att beställa originaldelar.

I dag är det de som är gjorda i plåt som saknas mest, och som klubben koncentrerar sig på.

– Ett exempel är fram- och bakskärmar till PV. Tack och lov finns Volvos gamla pressverktyg kvar i Olofström, säger Sven-Eric Lindberg.

Det används fortfarande för att tillverka skärmarna. Därefter krävs mycket handpåläggning innan de är färdiga för montering på en kaross.

– Vi tar omkring 5 500 kronor för en skärm. En annan storsäljare är själva bakskärmsinfästningen, eftersom den lätt rostar sönder.

Motordelar och mekaniska komponenter är lättare att få tag i. Dels för att Volvos äldre modeller delade många av dem sinsemellan, dels för att äldre reservdelar ofta har tagits hand om av entusiaster.

– Vi får också tips om gamla lager som vi köper in.

För att få handla i shopen måste man vara medlem i klubben. Den bildades 1977 och har i dag cirka 6 000 medlemmar.

När det inte är coronarestriktioner kan man hämta de delar man behöver över disk i klubblokalen i Sollentuna norr om Stockholm. Bor man inte i närheten fungerar det med postorder. Det är klubbens funktionärer som tar hand om ordrar, paketerar och skickar iväg.

– Som ideell förening slipper vi hålla på med moms och skatt. Vi gör ju detta utan vinstintresse – blir det överskott plöjs det ned i nya delar, säger Sven-Eric.

MÅNGA KLUBBAR FÖR VOLVONOSTALGI

Klassiska Volvobilar är populära. Många har vuxit upp med dem och har minnen förknippade med PV, Duett eller Amazon. Det finns flera klubbar för entusiaster.

Förutom Svenska Volvo PV-klubben finns Svenska Volvo Amazon-klubben, Svenska Volvo P1800-klubben och Storvolvoklubben för de allra äldsta bilarna. För de yngre modellerna finns bland annat Svenska Volvo 140-klubben och Svenska Volvo 240-klubben.

Källa: Svenska Volvo PV-klubben.

ANNONS