Onlineköp utanför EU kan bli dyra

Nätbutikerna lockar med låga priser och klipp. Men är man inte uppmärksam på var butiken har sitt säte kan slutpriset bli betydligt högre än man tänkt sig. Är det utanför EU tillkommer ofta både tull och moms.

ANNONS
|

Snart drar julhandeln i gång och många väljer att klicka hem klapparna online. Efter en höst med rapporter om frakt- och leveransproblem inom e-handeln på grund av brist på fraktcontainrar finns det anledning att vara ute i god tid. Men det gäller också att se upp med var man handlar – en nätbutiks geografiska säte har nämligen betydelse för hur stor slutnotan blir. Både tull och moms kan tillkomma vid köp utanför EU.

Henric Jonsson är konsumentvägledare på Konsumentverket. Myndigheten får ofta in ärenden från konsumenter som blivit överraskade av extra utgifter.

– Många som handlar online är inte alls medvetna om att de har valt en butik som har sitt säte utanför EU. Sajten kanske är på svenska och valutan i svenska kronor. Det kommer därför ofta som en överraskning för konsumenterna när de får meddelanden om att de ska betala tull, säger han.

ANNONS

När man onlinehandlar i butik utanför EU räknas det som privatimport. Då måste man alltid betala moms som ligger på 25 procent för de flesta varor. Dessutom tillkommer tullavgift om varan kostar mer än 1 700 kronor.

– Det är därför viktigt att kolla avtals- och köpvillkoren innan man slår till, för där brukar det framgå om butiken i själva verket är baserad utanför EU.

Det kan även tillkomma avgifter från transportföretaget och punktskatter, beroende på vilken slags vara man köper.

Något annat man bör vara medveten om är att de konsumenträttigheter vi ofta tar för givna inom Sveriges eller EU:s gränser kanske inte gäller när man handlar utanför EU. Är man till exempel missnöjd med produktens kvalitet eller storlek, eller tycker att den inte stämmer överens med bilden på köpsajten, kan man inte räkna med att ångerrätt, bytesrätt och öppet köp kan tillämpas.

Det kan dessutom vara svårt att få hjälp med att stå upp för sina rättigheter som konsument när man har handlat utanför EU:s gränser. Men inte omöjligt. Norge, Island och Storbritannien är med i konsumentnätverket ECC, som kan erbjuda visst stöd, till exempel genom att medla om en konflikt uppstått. Handlar det om USA, kan man vända sig till branschorganisationen Better Business Bureau. För övriga länder kan man kolla om landet har en konsumentorganisation. Consumer International kan ofta bistå med kontaktuppgifter till sådana.

– I första hand bör man klaga hos företaget om man inte är nöjd, men får man inte hjälp där kan man vända sig till de här organisationerna, säger Henric Jonsson.

En god nyhet är att om man har handlat i en butik som verkar rikta sig till svenska konsumenter – det vill säga genom språket på sajten och valuta i kronor – då gäller också svensk lag vid en eventuell konflikt. Riktar sig köpsajten inte till svenska konsumenter är det den lagstiftning som finns i landet där företaget har sitt säte som råder.

– Kolla alltid efter ordentliga kontaktuppgifter till företaget. Finns inga sådana utskrivna på sajten kan man ta det som en indikation på att det kan vara läge att vara försiktig.

TIPS NÄR DU HANDLAR I EN NÄTBUTIK UTANFÖR EU

+ Kontrollera var butiken har sitt säte. Information om detta hittar du oftast i avtals- eller köpvillkoren. Var beredd på extra avgifter om det är utanför EU.

+ Använd Tullverkets tjänst Tullräknaren, där man fyller i typ av vara, land, pris och valuta. Då får du veta hur mycket du ska betala i tull, moms och andra skatter och avgifter.

+ Spara all kommunikation med företaget du handlar ifrån. Det kan till exempel handla om mejl, skärmdumpar på chatthistorik och kontaktformulär. Kan du bevisa vad ni har kommit överens om är det lättare att lösa en eventuell konflikt.

+ Om du handlar i en amerikansk nätbutik, kolla om den ingår i branschorganisationen Better Business Bureau. Vid en konflikt kan du i så fall vända dig dit för hjälp.

Källa: Konsumentverket

ANNONS