Mycket elbil för pengarna i kinesisk elsuv

För 270 000 kronor eller 1 990 kronor i månanden kan du privatleasa marknadens mest prisvärda elsuv med generös utrustning. De enda nackdelarna är att den bara klarar drygt 26 mil i taget och att snabbladdningen tar 40 minuter.

ANNONS
|

"Good enough" har fått ett ansikte. Det finns bättre elbilar med längre räckvidd på marknaden men knappast mer prisvärda. Den officiella räckvidden – som ligger på 26,3 mil – avskräcker säkert en del men är förmodligen tillräcklig för många. Och har man inte bråttom är det till och med en bekväm, tyst och rymlig bil. Att snabbladda till 80 procent tar drygt 40 minuter.

Brittiska MG (Morris Garages) har numera sin hemvist i Kina. 2007 köptes de upp av statliga SAIC, som är Kinas största biltillverkare. Men vilken europé hade övervägt en bil där det stod SAIC i grillen? Man inleder Europalanseringen med en rimligt prissatt suv som är aningen mindre än en Volvo XC40. Kampanjerbjudandet kan säkert knuffa över dem som står på tröskeln och väger mellan att skaffa elbil eller inte. Med privatleasing kan man testa elbilslivet i 36 månader. I priset ingår service, metallicklack och 1 000 fria mil, med möjlighet att köpa till 500 mil i månaden för 150 kronor eller 1 000 mil till för 350 kronor. Leasingpriset ligger långt under de närmaste konkurrenterna.

ANNONS

Vill du ha den fullutrustade versionen med Luxury-paketet får du betala 2 280 kronor i månaden eller 20 000 kronor mer. Då finns backkamera, stolsvärme, döda vinkeln-varnare, panoramaglastak och infällbara backspeglar.

Bakom ratten kommer jag att tänka på Sverker Olofsson, den indignerade programledaren för konsument-tv-programmet "Plus". Hans iver hade ökat inför den här bilen. "270 000 kronor efter klimatbonus eller 1 990 kronor i månaden – hur är det möjligt?", hör jag honom utbrista.

Kanske är det just det låga priset som har gjort att de kinesiska bilmärkena inte har haft någon större framgång i Europa tidigare. Men den här gången har de inte tummat på säkerheten – ZS EV fick högsta krockbetyg av Euro NCAP. Och det märks att man har jobbat med materialet på ytorna som är mest iögonfallande för föraren. Plast- och gummikänslan runt om förarstolen är bra i relation till vad man betalar för. Sittkomforten är också bra men tyvärr går det bara att justera ratten höjdledes. Förarinstrumenten är hederligt analoga och på pekskärmen finns det mest nödvändiga som navigation, radio och däcktryck. Önskar du en modernare upplevelse går det att spegla mobilen med Android Auto eller Apple Carplay.

Det finns ingen automatisk AC. Stolsvärmen har bara ett läge, som grillar huden genom de tunna sommarkläderna. Men hellre för mycket än för lite.

Bortsett från räckvidden är ZS EV en bra bil – komfortabel och tyst, med böljande lunk på motorvägen. Hur MG tolkar premium får vi se i oktober när de lanserar den mer påkostade suven Marvel R, som har både luftvärmepump, längre räckvidd, OTA (möjlighet att uppdatera bilen över nätet) och en app som man kan övervaka laddningen med. Gör man budget så här bra kan premiumversionen bli mycket intressant.

MG ZS EV:

Grundpris: 339 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus). 20 000 kronor extra för Luxury-utrustning.

Förbrukning: 1,86 kWh/mil.

Räckvidd på el: 26,3 mil (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Max effekt: 143 hästkrafter.

Max vridmoment: 353 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 44,5 kWh.

AC-laddning: 7 timmar och 30 minuter.

Snabbladdning 15–80 procent (Max 60 kW): cirka 40 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 518 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,31/1,81/1,64 meter.

Bagageutrymme: 448–1 116 liter.

0–100 km/tim: 8,2 sekunder.

Toppfart: 140 km/tim.

Dragkrok: Nej, men cykelhållare som klarar 75 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ 4/5

Effektiv och smidig. Bättre accelerationen än många vanliga bilar har, dock är den inte lika snabb som en hel del andra elbilar. Bromsåtervinningen, när man släpper gasen, går att ställa i tre nivåer.

Ekonomi +++++ 5/5

Treårig privatleasing med 1 000 mil kostar från 1 990 kronor per månad inklusive service. Nybilsgaranti på sju år. Den nordligaste serviceverkstaden finns i Uppsala.

Miljö +++++ 5/5

Inga lokala utsläpp. Batteriet är hälften så stort som i de lyxigaste elbilarna. Låg förbrukning. Luftvärmepump saknas vilket gör att räckvidden kommer att minska mer vintertid.

Köregenskaper ++++ 4/5

Den är nätt för att vara en elsuv, väger bara 1 500 kilo. Tyst kupé. Styrningen är lätt i högre fart men har en konstig tröghet i lägre hastigheter. Böljande fjädring över större ojämnheter men sämre över tvära skarvar och potthål.

Säkerhet +++++ 5/5

Krocksäkerheten har inte varit kinesiska bilars starka sida men nu har man gjort sin hemläxa. Fick högsta betyg i Euro NCAP.

Helhet +++++ (5/5)

Smart, rymlig och bekväm budgetbil som fokuserar på rätt saker. Dock är räckvidden kort. Generös utrustning med Luxury-paketet. Bra privatleasing.

ANNONS