Mitt i en bubbla av renovering

Den gamla Folkvagnen från 1952 ska få sig en återställare.
– Målet är att få tillbaka den i det skick den hade innan förfallet. Det är en balansgång jämfört med en helrenovering, säger Lars Eriksson som utför arbetet på uppdrag av en tysk Volkswagen-samlare.

ANNONS
|

Lars Eriksson är ordförande i Volkswagenhistoriska klubben, VWHK, i Sverige och har mekat med luftkylda Folkvagnar i 40 år, de senaste 14 åren professionellt. 2018 fick han uppdraget att ta hand om en VW Typ 1 av årgång 1952, en modell som är eftersökt av entusiaster.

– Folkvagn sa man förr om VW-bubblan. I Tyskland på 1930- och 40-talen hette den KdF-wagen, "Kraft durch Freude", och hade tagits fram av nazistregeringen som en bil för folket, säger Lars.

Smeknamnen "Beetle" på engelska, "Käfer" på tyska och "Maggiolino" på italienska betyder alla skalbagge och har kommit till senare. I Sverige är "Bubbla" mest förekommande.

ANNONS

Den som har beställt denna renovering är Richard Hausmann, en tysk industriledare. Han äger en stor samling av de allra äldsta Folkvagnarna, främst de som tillverkades för den tyska armén under andra världskriget. Hemma i Tyskland har han byggt upp både ett eget museum och en autentisk VW-verkstad från 1950-talet.

Tills nyligen var Richard Hausmann vd och koncernchef för ett svenskt företag i Stockholm, och ville ha en bil även i Sverige.

– Han hade hittat Folkvagnen i Finland och jag skulle få den i körbart skick, säger Lars Eriksson.

Bilen hade tillhört en finsk rallyåkare och trots att han inte hade tävlat med den hade den åkt på några smällar.

– Den var ändå i ett hyfsat skick och ganska komplett, men krockad i fronten och motorn låg i delar i baksätet. Det såg ut som en enkel uppgift: laga ett rosthål, kasta in motorn, kolla bromsarna och besiktiga.

Men det visade sig finnas mer rost och motorn var i sämre skick än väntat. Karossen var krockskadad både fram och bak, och bilen var även omlackerad. Men inredningen fungerade.

– Målet är att bevara så mycket som möjligt av originalskicket, inte göra en total renovering. Det svåraste just nu är att försiktigt ta bort den svarta lacken utan att skada den bruna originallacken under, säger Lars.

Efter mycket arbete är i dag 25-hästarsmotorn renoverad, bottenplattan med hjul och bromsar helt klar och karossens skador lagade, men en del rostjobb återstår innan lackering. Dessutom ska framskärmarna bytas ut mot nytillverkade, de som satt tillhörde en senare modell.

– Jag har hållit på i tre år. Det kan verka som lång tid, men jag jobbar inte varje dag med den. Ibland är det också lång väntan på någon del. Men till 2022 borde den vara klar.

"MÅLET ÄR ATT BEVARA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT AV ORIGINALSKICKET."

KLUBB FÖR VOLKSWAGEN-ÄLSKARE

Volkswagenhistoriska klubben, VWHK, grundades 1976 och vänder sig till ägare av luftkylda VW:s av Typ 1–4 och vattenkylda modeller som K70, Polo, Golf, Derby, Passat och Scirocco. Sedan 1998 har Svenska Karmann Ghia klubben gått upp i VWHK.

Kärnan i verksamheten är originalfordon – 30 år och äldre – men i övrigt är utseende och skick upp till den enskilde medlemmen. I dag finns cirka 850 medlemmar.

Källa: Volkswagenhistoriska klubben.

ANNONS