Många klagar efter begagnatköp

De vanligaste klagomålen till Konsumentverket i fjol gällde begagnade bilar. I nio fall av tio handlade det om fel på fordonet. Men det finns sätt att som köpare minimera risken för ovälkomna överraskningar.

ANNONS

I fjol rörde 11 000 samtal till Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument och till kommunernas konsumentvägledare begagnade bilar. Det är 4 000 fler än tvåan på klagomålstoppen, hantverkstjänster.

Fredrik Selrot, vägledare på Hallå Konsument, ser ett mönster i åldersfördelningen hos de missnöjda kunderna.

– Yngre personer som köper billiga bilar drabbas oftare. Det är ett stort konsumentproblem och med råge det vanligaste. Vi på Konsumentverket har svårt att få bilföretagen att skärpa sig eftersom det finns så många som säljer begagnade bilar.

Vissa vägrar att åtgärda fel eftersom ”du fått rabatt på inköpspriset”, till exempel. Andra skyller på felskrivning om bilen inte har den utrustning som uppgivits i annonsen. Men ingenting av detta är juridiskt hållbart.

ANNONS

Man har alltid tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel när man köper en bil av ett företag. Det första halvåret är konsumentskyddet extra starkt - då måste företaget som sålt den bevisa att felet inte fanns från början. Därefter är det köparen som har bevisbördan.

Vänder man sig till ett företag är det konsumentköplagen som styr. Just nu pågår en revidering av den och de nya reglerna kan börja gälla den 1 maj i år.

– De ger troligen ett ännu starkare skydd för konsumenten, säger Fredrik Selrot.

Då kan bilföretagets bevisbörda utökas till två år. Men redan i dag har man rätt att häva köpet om felet är väsentligt – annars har säljaren två försök på sig att åtgärda det. Säljaren ska även stå för merkostnader som köparen har haft med anledning av felet.

Är det en privat säljare gäller i stället köplagen. Du som köpare har då ett svagare skydd och en långt gången undersökningsplikt av bilen. I det läget är det svårt att få säljaren att stå för felkostnader eller ta tillbaka bilen.

Carl-Erik Stjernvall är teknisk expert på konsumentorganisationen M Sverige. Han tror att de många problemen vid begagnatköp ofta beror på kommunikationsmissar.

– Köparen kan ha för höga förväntningar på bilen. Det kan bero på hur säljaren beskriver bilen eller på fel i annonsen. Och köper man en långmilare ska man veta att bilens garantier inte gäller längre, säger han.

Han tycker att man bör dra öronen åt sig om företaget erbjuder en garantiförsäkring till bilen.

– Det är ett försök från säljaren att outsourca ansvaret för fel. Garantin gäller ofta bara delar på bilen som sällan går sönder. I förlängningen kan det dessutom innebära att bilens maskinskadeförsäkring inte gäller eftersom bilen är dubbelförsäkrad. Det kan bli riktigt dyrt.

Är det något särskilt man ska tänka på när man köper en begagnad elbil?

– Att bilen är servad som den ska - det ska man alltid kolla och extra viktigt är det för elbilar. Annars gäller inte den långa garantin för högvoltsbatteriet. Batterifel är dyra.

TÄNK PÅ DET HÄR

Allmänt:

+ Provkör, lyssna, bromsa, sväng.

+ Läs all dokumentation, servicebok och avtal noga.

+ Ta referenser om säljaren och ring gärna den förra ägaren.

+ Bedöm om priset är rimligt. Verkar bilen för billig kan det vara fel på den.

+ Välj storlek och utrustning efter dina vardagsbehov och inte semesterresans. Bländas heller inte av en putsad bil med snyggt yttre.

Vid privatköp:

+ Kolla Vägtrafikregistret, där står det om bilen är belastad med lån.

+ Kolla med Transportstyrelsen så att det inte följer med några obetalda p-böter.

+ Har säljaren kredit på bilen, gör upp affären på en bank så att köpeskillingen blir rätt.

Vid köp av bilföretag:

+ Välj helst ett företag som är med i Motorbranschens Riksförbund. Då följer det Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

+ Saknar bilen varudeklaration - gå till ett annat företag.

Om du upptäcker ett fel på bilen du köpt:

+ Reklamera köpet hos säljaren direkt. Skicka ett mejl så att du har klagomålet i skrift.

+ Dokumentera felet på bild och/eller video och be en tredje part intyga felet.

+ Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om säljföretaget inte tar sitt ansvar.

Källor: M Sverige, Konsumentverket

ANNONS