Influencern Johanna Berglund (till höger) och hennes kollega Evelina Lind lanserade i dagarna en digital odlingskurs för nybörjare. ”Det droppar in anmälningar hela tiden”, berättar Johanna.
Influencern Johanna Berglund (till höger) och hennes kollega Evelina Lind lanserade i dagarna en digital odlingskurs för nybörjare. ”Det droppar in anmälningar hela tiden”, berättar Johanna. Bild: Privat

Johanna startar odlingskurs –och lanserar eget märke

Herrljunga-influencern Johanna Berglund trodde att intresset för odling inte kunde bli större. Hon insåg att hon hade fel och lanserar nu en digital grundkurs för alla nybörjare på området. Snart släpper Johanna också en heminredningskollektion i eget märke.
– Det känns jättespännande att se hur det landar, säger hon.

ANNONS
|

Nej, odlingssäsongen är inte riktigt igång än, men det är Johanna Berglund. Alltid full av idéer och nu förverkligar hon två till.

Den om en odlingskurs föddes när Johanna såg alla frågor och kommentarer om just odling på hennes instagramkonton.

– Intresset för odling har ökat jättemycket, menar hon. Jag trodde inte det kunde öka mer, jag trodde alla som vill odla redan gjorde det. Men det är lätt att man dränks i all information. Det finns mycket åsikter och mycket ”ingrottat”, men ingen baskurs.

Kursen blir en helt digital historia som löper under hela året och som man kan hoppa på när man vill. Tillsammans med sin kollega Evelina Lind kommer Johanna att ge odlingstips efter säsong i korta, filmade inslag.

ANNONS

– Evelina jobbar ju med mig nu och har en utbildning i trädgård och odling. Och jag har alltid odlat. Jag hade min egen visningsträdgård redan när jag var tio, med växter som jag snott från mamma och farmor, berättar Johanna med ett skratt.

Och konstaterar att intresset för kursen verkar stort:

– Det droppar in anmälningar hela tiden.

Vid sidan av odling är heminredning Johannas expertområde och i mars lanserar hon en kollektion med textilier i eget märke. Färgerna är jordiga, lite av Johannas signum som också går som en röd tråd genom hennes eget hem.

– Det känns jättespännande att se hur det här landar, tycker Johanna. Jag har vetat väldigt länge att jag vill lansera ett eget märke, men inte haft alla kontakter förut.

Till sin hjälp med att ta fram produkterna har hon haft Marina Blomdahl och Josefin Mollberg, experter på reklam och marknadsföring, och Camilla J Bergsten som jobbar med hemtextil.

– De har hjälpt mig otroligt mycket. Med mönster, etikettkoncept och allt sånt. Jag hade aldrig klarat det utan dem!

Produkterna kommer att säljas både i Johannas fysiska butik på Prästgården i Jäla och i hennes webbshop. Tankar finns på att utveckla kollektionen med fler produkter framöver, och kanske också fler mönster och färger.

– Självklart har jag massa idéer, men vi får se hur det här faller ut först.

LÄS MER:Lokal radioprofil bokdebuterar: ”Känns overkligt”

LÄS MER:Viseversa tror på 2022

ANNONS