Här är Alingsås kommuns nya logotyp. Kommunen har uppdaterat sin grafiska profil, logotyp och varumärkesplattform, och betalat en kommunikationsbyrå 200 000 kronor för detta.
Här är Alingsås kommuns nya logotyp. Kommunen har uppdaterat sin grafiska profil, logotyp och varumärkesplattform, och betalat en kommunikationsbyrå 200 000 kronor för detta. Bild: Alingsås kommun

Varumärkeskostnaden: 200 000 kronor

Alingsås kommun har uppdaterat sin grafiska profil, logotyp och varumärkesplattform. Kostnaden för skattebetalarna: 200 000 kronor.

ANNONS

Alingsås förstärks med nytt platsvarumärke. Det meddelade kommunen i ett pressmeddelande i torsdags.

Själva presentationen, som var tänkt att hållas för företagare under stadskärneträffen på Sagabion i onsdags, fick dock ställas in på grund av det nya coronaviruset.

– Vi vill inte låta coronakrisen sätta stopp för Alingsås utveckling. Vårt lokala näringsliv står inför stora utmaningar framöver men när livet börjar återgå till det normala är det viktigt att vi står rustade att vara fortsatt attraktiva och locka kunder och besökare till kommunen, säger kommunens kommunikationschef Niklas Ehnfors.

200 000 kronor till kommunikationsbyrå

Det var i mars 2017 som kommunstyrelsen beslutade om att förtydliga, förankra och kommunicera Alingsås platsvarumärke.

ANNONS

Platsvarumärket är i sin tur, enligt Niklas Ehnfors, en följd av Vision 2040 och dess fokusområden. Den nya varumärkesplattformen står på fyra ben: historien, naturen, närheten och handeln som lyfts fram som styrkor för Alingsås.

Kommunen, företagare, fastighetsägare och handeln har varit involverad i arbetet. I arbetet med Vision 2040 har kommuninvånare och politiker varit med till stor del.

Externa tjänster har köpts in från kommunens upphandlade kommunikationsbyrå; Göteborgsbaserade Gullers Grupp till en kostnad av 200 000 kronor. Samma företag som kommunen tidigare köpt fyra reklamfilmer av till en kostnad av drygt 500 000 kronor, vilket AT tidigare har rapporterat om.

"Bredare och mer inkluderande"

Niklas Ehnfors, Alingsås kommunikationschef, framhåller det nya varumärket som bredare och mer inkluderande än "Kaféstaden".
Niklas Ehnfors, Alingsås kommunikationschef, framhåller det nya varumärket som bredare och mer inkluderande än "Kaféstaden". Bild: Alingsås kommun

Det nya varumärket framhålls som mer inkluderande än Kaféstaden.

– "Kaféstaden" fokuserar främst på Alingsås stadskärna och vänder sig till turister och besökare men inte andra målgrupper. Det har upplevts som exkluderande av flera näringar och svårt att applicera och använda i deras verksamhet, säger Niklas Ehnfors, och fortsätter:

– Den nya varumärkesplattformen lyfter till exempel natur och landsbygd och inkluderar på så sätt hela kommunen. Den tar också upp aspekter som är mer intressanta för inflyttare och företagare, som närhet till arbetsmarknad och kompetens. Bredare och mer inkluderande helt enkelt.

ANNONS