Margaretha Rhodin, projektledare på Trafikverket, framhåller att motorväg mellan Tollered och Ingared bland annat ökar trafiksäkerheten och tillgängligheten.
Margaretha Rhodin, projektledare på Trafikverket, framhåller att motorväg mellan Tollered och Ingared bland annat ökar trafiksäkerheten och tillgängligheten. Bild: Totte Vesterlund

Efterlängtat motorvägsbygge startar i vår

Ett rejält lyft väntar E20 mellan Tollered och Ingared. Med start i vår byggs fem kilometer motorväg till en kostnad av ett par hundra miljoner kronor. Syftet är framför allt att öka trafiksäkerheten.

ANNONS
|

Sträckan mellan Tollered och Ingared kantas av farliga korsningar och vänstersvängar. Hastighetsgränsen är 90 kilometer i timmen. Nu ska det bli ändring på det.

– Folk kör som om det är en motorväg, nu bygger vi om det till en motorväg, säger Håkan Sandström, markförhandlare på Trafikverket, och fortsätter:

– Man tror att det är en motorväg för att det är två körfält åt vardera håll, men det är många farliga vänstersvängar och påfarter.

Körbanan och vägrenen breddas till dagens vägstandard. Korsningarna blir planskilda och på- och avfarter förlängs.

– Det är något som de boende har frågat efter i många, många år. De har till och med haft önskemål om att vi ska sätta igen mittremsan med räcke eller något annat så att man inte ska kunna svänga vänster. Det blir en klar förbättring, säger Håkan Sandström.

ANNONS

– Jag har pratat med närboende. De upplever att folk inte förstår att man ska svänga av när man ska svänga höger. Det är ibland bara tur att man inte har krockat, säger Margaretha Rhodin, projektledare på Trafikverket.

Bonus för tidigare färdigställande

Hastigheten höjs till 100 kilometer i timmen när allt är färdigt.

Genomskinliga bullerskärmar sätts upp mot Tollered och Sävelången. På motsatt sida blir de faluröda, liknande de befintliga. Det blir viltstängsel längs med vägen.

Trafikplatsen i Tollered rustas upp. En helt ny trafikplats, som går under arbetsnamnet Högelidsmotet, ska komma på plats i höjd med Ormås.

På respektive sida om E20 anläggs lokalvägar för att man ska kunna ta sig till trafikplatserna i Ingared, Högelid och Tollered.

– Det är nästan 500 fastigheter som ska in och ut ur området, säger Margaretha Rhodin.

– Det är säkert 25 till ett 30-tal utfarter som vi stänger, säger Håkan Sandström.

Att stänga in- och utfarter kan i själva verket öka tillgängligheten.

– Om man ska norrut, och passera över två vägbanor, så får man ändå köra ned till Nääs och vända. Det kommer man inte behöva göra i framtiden, då tar man lokalvägen för att köra på åt rätt håll, säger Margaretha Rhodin.

Fyra vägvattendammar byggs för att farligt gods, i händelse av olycka, inte ska rinna ut i Sävelången. Därtill förlängs gång- och cykelvägen från Västra Bodarna till Hästerydsmotet.

– Målsättningen är att vi i framtiden ska fortsätta bygga gång- och cykelbanor så att vi knyter ihop olika målpunkter, till exempel Tollered och Ingared. Man vill få cykel- och gångstråk att fungera utmed de allmänna vägarna, säger Håkan Sandström.

Trafikverket började projektera projektet runt millennieskiftet. Sista datumet för entreprenörer att lämna in anbud är den 18 mars. Myndigheten räknar med att spaden sätts i marken kring månadsskiftet april-maj i år.

Det finns en samhällsekonomisk nytta med att kunna öppna en sådan här sträcka tidigare.

I snitt passerar 23 000 fordon, varav en stor del är tung trafik, området per dygn. Dessutom är det ont om omledningsvägar. Byggtiden för projektet, som beräknas kosta mellan 200-300 miljoner kronor, är två år men kan bli kortare än så.

– Vi gör det vi kan för att entreprenören ska hitta bra och effektiva lösningar för att minimera störningen. Vi har satt in en bonus för tidigare färdigställning, och det är ovanligt för Trafikverket, säger Margaretha Rhodin.

– Det finns en samhällsekonomisk nytta med att kunna öppna en sådan här sträcka tidigare, flikar Håkan Sandström in.

Margaretha Rhodin vädjar till allmänheten att följa bestämmelser vad gäller nedsatt hastighet eller avstängningar under byggtiden, såsom vid sprängningar. Det handlar om säkerheten för trafikanter liksom för de som jobbar med att bygga vägen.

– Vi vill inte ha någon olycka, säger hon.

"Blir enhetligare"

En som ger det kommande motorvägsbygget tummen upp är Hemsjöbon Lennart Böök, tidigare ordförande i Snipåsvägens vägsamfällighetsförening. Snipåsvägen blev för två år sedan lokalväg och fick då förbättrad standard.

– Det känns rätt bra med tanke på de trafikfarliga överfarterna och inte minst med tanke på att man, i princip, kan åka motorväg hela vägen från Schweiz till Tollered. Det blir enhetligare än vad det är nu när det blir motorväg igen efter Ingared, säger han.

Du kan inte stå med hela bilen i mittremsan eftersom den är så smal, och då är risken att man blir påkörd bakifrån.

Många har, enligt Lennart Böök, varit oroliga för att korsa E20 med en vänstersväng.

– Du kan inte stå med hela bilen i mittremsan eftersom den är så smal, och då är risken att man blir påkörd bakifrån, säger han.

Han upplever, precis som personal från Trafikverket, att folk kör sträckan som om den vore motorväg.

– Hastigheten är uppskruvad till 100 kilometer i timmen eller till och med ännu högre, trots att det sitter 90-skyltar i Tollered och att Trafikverket för några år sedan satte upp varningsskyltar om farliga korsningar. Det går undan.

ANNONS