LÄS MER:Stort strömavbrott i Alingsås – Vimpeln tvingades hålla stängt
Ulf Martinsson berättar att strömavbrottet som inträffade vid 14-tiden på söndagen primärt orsakades av ett kabelfel. Kortslutningen ledde sedan till ytterligare skador.
– Det var vår mottagningsstation på Kristineholmsvägen, mellan Blomsterhaga och Börjessons bil, som skadades, säger Ulf Martinsson.
Det som folk märkte av mest var att trafiksignalerna vid Götaplan inte fungerade och så drabbades ju hela Vimpeln.
Kabelbrottet ledde till att både boende och verksamheter söder om E20 drabbades av strömavbrott.
– Det som folk märkte av mest var att trafiksignalerna vid Götaplan inte fungerade och så drabbades ju hela Vimpeln, säger Ulf Martinsson.
Det var lite tursamt att strömavbrottet inträffade på annandag jul då få industrier i området hade någon verksamhet igång.
Efter att Alingsås energi lokaliserat vilket område som blivit utan ström kunde man koppla strömmen förbi den trasiga kabeln. Vid 15.15 hade de flesta fått tillbaka strömmen.
– Kunderna runt Styrmansgatan var utan ström längst, men vid 16-tiden hade alla fått tillbaka strömmen, säger Ulf Martinsson.
Under måndagen fortsatte Alingsås energi arbetet med att hitta brottet på den trasiga kabeln för att kunna laga den.
– Vi har ju ganska många kablar. Det är ett ganska stort fel så vi har tagit hjälp av Vattenfall för att hitta felet, säger Ulf Martinsson.
Vi försökte få ut information men vi ha inte heller så många som jobbar på annandagen. Vår högsta prioritet var att lösa problemet.
I och med att felet har inträffat så centralt i Alingsås kan det krävas en hel del jobb för att komma åt att laga det.
– Vi kan behöva gräva och då blir det kanske inte gjort i år, men vi ska åtgärda det så snart som möjligt, säger Ulf Martinsson.
Händer det ofta att det inträffar så här stora strömavbrott?
– Nej, vi har inte haft något så här stort i år. Vi hade ett sommaren 2020 av motsvarande storlek då andra delar av stan drabbades.
Ulf Martinsson säger att Alingsås energi uppskattar att kunder hör av sig och talar om när fel inträffar.
– Den här gången var det ett så stort fel att vi fick larm innan kunderna började höra av sig. Vi försökte få ut information men vi ha inte heller så många som jobbar på annandagen. Vår högsta prioritet var att lösa problemet, säger han.