Annika Björkman, Sara Magnusson, Åsa Norberg och Lina Karlsson trivs både med varandra och sina kunder.
Annika Björkman, Sara Magnusson, Åsa Norberg och Lina Karlsson trivs både med varandra och sina kunder. Bild: Leonore Nordin

Ruths växer så det knakar

En framgångssaga. Det har systrarna Åsa Norberg och Sara Magnusson skapat med sitt företag Ruths hemtjänst.
– Både den kommunala och privata hemtjänsten behövs i Alingsås, säger Åsa.

ANNONS
|

Sara och Åsa startade företaget 2017, på två personer. Nu har de åtta anställda, varav de flesta är anställda på heltid.

När AT var på besök på Ruths hemtjänst under våren 2018 hade de 500 beviljade hemtjänsttimmar i företaget. Nu är siffran 1500 timmar.

– Jag är helt övertygad om att både den kommunala och den privata hemtjänsten behövs, säger Åsa Norberg, som själv har ett förflutet som biståndshandläggare i en stadsdel i Stockholm.

– I den stadsdelen fanns det runt 50 privata utövare. I Alingsås är vi fyra stycken, det är givetvis stor skillnad, säger hon.

Åsas erfarenhet som biståndshandläggare har varit en stor fördel i starten av Ruths hemtjänst.

ANNONS

– Jag såg både bra hemtjänster, och sådana som inte var lika bra. Så jag kände att jag ville använda mig av de bra exempel och starta en egen hemtjänst.

Den privata hemtjänsten, och privat äldrevård överlag, har ganska dåligt rykte. Vad tänker ni om det?

– Vi har ju inte mer eller mindre tid än någon annan hemtjänst. Det handlar mycket om hur närvarande man är och hur flexibel.

– Sen när det gäller vinster i välfärden ... det är inte därför vi jobbar med det här. Men det säger också en del av kvaliteten på de vårdföretag som gör så, säger Sara.

Både Sara och Åsa nämner ofta basen i företaget, som är de anställda.

– Vi vill behålla vår personal som vi tycker oerhört mycket om. De har ett stort engagemang och en bra kommunikation mellan sig. Man måste också ha ett intresse för människor, säger Åsa.

Anledningen till att Ruths hemtjänst blivit så populär tror Åsa och Sara beror på att deras affärsidé är att ta hand om sina kunder.

– Det handlar om sådant som att passa tiderna,och hålla avtalade tider. De ska veta vem som kommer till dem.

Hur kan ni säkerställa detta?

– Det handlar om personalen, kontinuitet. Vi riskerar mycket ekonomiskt, men vi vill ju ha heltider. Vi vill också kunna validera medarbetare som inte är undersköterskor, om de jobbat i ett år. Är du undersköterska och bra på ditt jobb – då finns det utvecklingsmöjligheter.

Med jämna mellanrum träffar Åsa och Sara alla sina kunder, vilket de också tror ökar tryggheten för de äldre.

– Att som chef också vara ute på fältet skapar en trygghet för både dem och oss. Det finns ett ansikte och en röst att vända sig till och vi känner varandra, säger Åsa.

Var ser du företaget om tio år?

– Om tio år hoppas jag att vi finns i Alingsås alla fem stadsdelar, säger Åsa.

ANNONS