Två nya spår på Västra Stambanan är nödvändigt!

I ett brev till statsrådet Tomas Eneroth (S) kräver Järnvägsföreningen i Lerum att Västra stambanan byggs ut med två nya spår.

ANNONS
|

Sträckan Göteborg-Floda-Alingsås saknar sedan decennier kapacitet för att kunna utvecklas. Spåren är maximalt utnyttjade. Enligt Trafikverkets statistik är sträckan mycket störningskänslig, den har till och med utnämnts till Sveriges värsta flaskhals. Samtidigt finns en stor efterfrågan på mer spårutbud/kapacitet. Detta kan inte tillgodoses idag.

Behovet av en omgående förstärkning av banan med ytterligare två spår är nödvändigt. Sträckan är välutredd och utbyggnaden kan med fördel genomföras som en Öresundsbrolösning.

Finansiering. Att bygga ut järnvägen med två extra spår kan finansieras på ett likartat sätt som Öresundsbron d v s med avgifter från nyttjarna. Förutsatt att staten svarar för 25 procent av investeringen skulle avgifter om 40-50 kronor per fjärrtågsbiljett samt 3 000 kronor per godståg, kunna finansiera hela utbyggnadsprojektet. Modellen innebär att hela projektet kan vara utbyggt inom 10 år och avbetalt inom 20 år. Systemet är konkurrensneutralt mellan operatörerna. Avgiftssystemet är enkelt att administrera genom att operatörerna uppbär avgifterna via det ordinarie biljettsystemet.

ANNONS

Resultat. Utbyggnaden av Västra Stambanan mellan Göteborg-Floda-Alingsås ger en kapacitetsstark och robust järnväg med en restid om 2 timmar och 30 minuter mellan Göteborg och Stockholm. En stark ökad efterfrågan på spårkapacitet, från såväl person- som godstrafiken kan tillgodoses.

Alla är vinnare:

Operatörerna kan leverera ett ökat trafikutbud i närtid. Incitamentet för operatörerna att medverka i projektet är tydligt.

Resenärskollektivet får tillgång till ett ökat trafikutbud. Västra Stambanan blir robust och man kan lita på tidtabellen. Ett marginellt och tidsbegränsat påslag på fjärrtågsbiljetten bedöms inte vara något problem för resenärerna.

Godskollektivet är också en vinnare. För Göteborgs- och Nordens ledande hamn är Västra Stambanan av allra största betydelse.

Staten får en betydande medfinansiär, och projektet kan genomföras i närtid.

Hemställan:

Järnvägsföreningen hemställer att en lokaliseringsutredning för sträckan Göteborg-Floda-Alingsås omgående påbörjas.

Björn Stahr, ordförande Järnvägsföreningen i Lerum

Lennart Wassenius, vice ordförande, Järnvägsföreningen i Lerum

ANNONS