Skollagen
syftet med utbildningen inom skolväsendet
4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.
Det kommer från och med vecka 47 enligt oss professionella bli omöjligt att uppfylla skollagen.
Vi vill återigen påminna om kommunens prioriterade mål: Alingsås barn och elever erbjuds en av landets bästa utbildningar.
Det är inte sant, och har inte varit det på länge i Sollebrunns skola. Det har i flera år varit en haltande verksamhet. Inför hösten skulle vi bli utan vikarier vid lärares frånvaro. Vi kavlade upp ärmarna än en gång. I Jesper Sjögrens brev till Barn- och ungdomsnämnden kan man läsa hur det gick.
Vi kan inte ta ansvar när vi inte ens har de grundläggande resurserna för att fylla enskilda barns behov. Ni kan inte få filé när ni betalar för falukorv.
Nu kom dråpslaget: mitt i terminen skall Sollebrunns skola omorganiseras från grunden – till det sämre!
Cirka 10 av ca 50 tjänster som arbetar direkt med barnen på Sollebrunns skola skall bort. Behöriga engagerade unga lärare sägs upp. Många klasser får byta lärare och får många lärare.
Obehöriga fantastiska vikarier -bort. Fler lärarlösa lektioner är en mycket sannolik följd. Stödpersoner bort. Vi kommer reguljärt inte vara mer än en lärare i ett klassrum.
Vid sjukdom skall vi ha två klasser (i olika klassrum) eller pytsa ut eleverna så de får sitta utanför klassrum där lärare finns.
Specialpedagog får andra uppgifter. Mycket av det stöd som elever har fått och behöver utifrån kartläggning framöver kommer de inte kunna få. Särskild undervisning i svenska som andraspråk kommer att försvinna.
Vi har många klasser med stora individuella behov av enskild instruktion, extra lugnande uppmärksamhet, extra motivation, hjälp med igångsättning eller andra behov av anpassningar.
Vi behöver kunna vara ostressade för att hinna läsa av eleverna samt för att komma ihåg alla anpassningar som skall utföras vid olika moment under skoldagen.
Vi kommer vara ensamma med en hel klass samt elever som är ledsna eller arga efter konflikter som skett på rasten.
Elever får köa och vänta för att få hjälp, för att fråga för att få förstå, för att få ny uppgift, för att få hjälp med relationerna i klassrummet, för att få tröst, för att få lov att gå på toaletten. Under kötiden uppstår nya konflikter, nya irritationsmoment, en mängd oro, rörelse och ljud i ett tätt kontorslandskap (klassrum). Elever som avviker - vem går efter dem?
Vi kräver att kommunfullmäktige vid sitt nästa möte skyndsamt river upp BoU:s besparingskrav och skjuter till de pengar som fattas. Det handlar om mindre än 1,5 procent av den totala budgeten för BoU. Det blir en billig åtgärd jämfört med de framtida kostnader som annars kan emotses.
Kiki Hedendahl
Jeppe Sjöberg
Mariette Sand-Sääw
Tina Hallman Stuve
Karin Olsson
Katarina Tsouplaki Tsatou
Yvonne Mattsson
Cassandra Khajo
Eva-Lotta Johansson
Akila Patel
Maria Rodéhn
Zabina Abrahamsson
Kenny Johansson
Rickard Bussqvist
Tomas Widell
Annika Hed
Morgan Andersson
Lizelott Brånlid
Anne Hyväri
Helena Helldin
Lillemor Lindskog
Lärare på Sollebrunns skola
LÄS MER:Sollebrunns lärare skarpt kritiska mot nedskärningar
LÄS MER:Insändare: Vem tar ansvar för barnens och samhällets framtid?