Hur använder Trafikverket våra skattepengar? Varför ändra på gamla E20, när de bara kan ta bort nuvarande linjer och måla om nya, för att markera bilkörbana respektive cykelbana. Det skriver ”Ove”.
Hur använder Trafikverket våra skattepengar? Varför ändra på gamla E20, när de bara kan ta bort nuvarande linjer och måla om nya, för att markera bilkörbana respektive cykelbana. Det skriver ”Ove”. Bild: Johan Hallberg

Måla nya linjer för bilkörbana och cykelbana på gamla E20

Med anledning av artikeln i AT den 9/1, angående ombyggnad av gamla E20 mellan Alingsås och Vårgårda, skulle jag vilja ha lite förtydligande. Vad gör en smalare väg trafiksäkrare än en bred väg?

ANNONS

LÄS MER:Hur kan en avsmalning av gamla E20 bli trafiksäkrare?

LÄS MER:Gamla E20 byggs om – blir flera meter smalare än idag

Om nuvarande väg bibehålles, varför skulle det då bli en racerbana? Vägen är ju hastighetsbegränsad till 80 km/h och vid korsningen till Kärtared är det 60 km/h.

Jag sommarbor väldigt nära vägen och har bra uppsikt på trafiken, som har minskat väldigt mycket, men fortfarande går det tung trafik, inte minst till grushålan i Hol och likaså till Skanskas anläggning i Bälinge. Dessutom kör bönderna med sina stora jordbruksmaskiner väldigt frekvent på denna väg.

Det finns också många ungdomar som bor i närheten av vägen och som kör sin EPA till och från skola och arbete. Om vägen då blir smalare, så kommer de att störa trafiken ännu mer.

ANNONS

Hur tänker Trafikverket när det gäller ekonomi, våra skattepengar? Först gräva upp för att sedan bygga nytt. Som jag ser det så är det väl bara att ta bort nuvarande linjer och måla om nya, för att markera bilkörbana respektive cykelbana. Om nuvarande väg är för bred, så bör det ju finnas gott om plats att markera bilkörbana och cykelbana på befintlig vägbredd.

Ove

ANNONS