Insändare: Regler eller resultat?

Ännu ett steg bättre är det, om man låter resultaten styra vilka åtgärder som ger effekt och är beredd att ompröva dem i stället för att göra mer av samma.

ANNONS
|

"Det är inte fråga om en ökning av kränkningar", säger ledningen för grundskolan i Alingsås i en intervju med AT. Det är bara anmälningarna som har ökat i antal efter att arbetet med dessa har intensifierats. Är slutsatsen då att antalet kränkningar ligger på samma nivå och att ingen minskning har skett? Åtgärder har ju satts in hela tiden, men har dessa varit verkningslösa?

Jag begärde ut handlingar och fick Skolverkets anvisningar för hantering av kräkningar. Regler som kommunen följer noga, men det är inte nog. De handlar uteslutande om rutiner som upptäckt, anmälan och utredning. råd och stöd i arbetet med åtgärder saknas, både när något har hänt och i förebyggande syfte.

ANNONS

Hur är det med målstyrningen, att man vet vad man vill med åtgärder och hur det skall visa sig när målen är uppnådda. Ännu ett steg bättre är det, om man låter resultaten styra vilka åtgärder som ger effekt och är beredd att ompröva dem i stället för att göra mer av samma. Men då behöver man veta resultatet först med hjälp av en systematisk utvärdering.

Inte i någon av de handlingar jag kollat, där det också ingår en enskild skolas arbetssätt, finns något om resultat eller vilka insatser som är effektiva i form av minskade kränkningar. Tills vidare gäller alltså ledningens besked att nivån på kränkningar är oförändrad.

Rolf Hedberg

LÄS MER:Så kränks eleverna på Alingsås skolor

ANNONS