Fler spår på sträckan Göteborg-Floda- Alingsås kan inte vänta längre, skriver debattörerna.
Fler spår på sträckan Göteborg-Floda- Alingsås kan inte vänta längre, skriver debattörerna. Bild: Filip Landqvist

Insändare: Hög tid att uppgradera Västra stambanan

Fler spår på sträckan Göteborg-Floda- Alingsås kan inte vänta längre, skriver debattörerna.

ANNONS
|

I en debattartikel under rubriken, ”Stannar Västra Götaland ­ då stannar hela Sverige”, argumenterar fyra regionråd för bättre infrastruktur i Västsverige. Debattörerna pekar särskilt på ”några helt avgörande satsningar”.

  • Ny järnväg Göteborg-Borås
  • Uppgradering av Västra stambanan - fyra spår Göteborg-Alingsås
  • Järnväg Göteborg - Oslo

Vi håller med! Men hur är det med finansieringen?

Den 15 januari presenterade Trafikverket inriktningsunderlaget för nästa nationella investeringsplan, 2026-2037. Ingen munter läsning precis. Pengarna räcker inte för att bygga färdigt projekten i gällande plan och knappast ett enda nytt projekt får plats.

Ja, men det går inte att koka soppa på en spik. Staten missköter sitt ansvar för infrastrukturen. Underhållsskulden ökar för varje år och samhällsekonomiskt lönsamma projekt kommer inte till utförande.

ANNONS

Vidare konstaterar vi att regionråden inte säger något om Västlänken i Göteborg. Projektet har pågått i fem år och nu är pengarna slut. Trafikverket behöver ytterligare cirka tio år och 30-35 miljarder för att slutföra Västlänken.

Notera att den ursprungliga tanken och ambitionen handlade om att öka kapaciteten på Göteborgs centralstation.

Om två år är detta klart, varför en fortsättning med stationerna Haga och Korsvägen starkt kan ifrågasättas.

Projektets undanträngningseffekter är stor och trafikanter, handlare och boende har redan betalat ett alldeles för högt pris för den uppgrävda staden.

Hur ställer sig regionråden till detta?

Vi menar att fler spår på sträckan Göteborg-Floda- Alingsås inte kan vänta längre. Sträckan har varit Sveriges värsta flaskhals de senaste 20-25 åren.

Farledsfördjupningen och Hamnbanans dubbelspårsutbyggnad måste matchas med tillräcklig kapacitet på stambanan.

Svenskt Natomedlemskap talar också för en robust och kapacitetsstark stambana.

I mitten av 1800-talet, kunde Nils Ericson, bygga hela sträckan från Göteborg till Stockholm på tio år. Det vore uselt om inte Göteborg-Floda-Alingsås kunde genomföras på samma tid, tio år, det vill säga klart för trafik 2035.

Göteborgs stads varumärke har, sedan generationer tillbaka, profilerats och förknippats med transport och handel. Det är hög tid att ta vara på den potential som korridoren Oslo-Göteborg-Köpenhamn utgör för hela Skandinavien. Genom att knyta samman länderna med modern järnväg skapas en gemensam, stor och konkurrenskraftig arbetsmarknadsregion.

Helt avgörande för detta är att ett högeffektivt transportsystem, som binder samman Göteborg med övriga storstadsområden, kommer på plats.

Lennart Wassenius, f d ledamot, Göteborgsregionens kommunalförbund

Claes Westberg, f d trafikdirektör, Göteborgs stad

LÄS MER:Insändare: Stannar Västra Götaland, då stannar hela Sverige

LÄS MER:Gunilla räddade stationshuset i Källeryd från rivning

LÄS MER:Daniel Filipssons spårfrustration: ”Kan kännas hopplöst”

ANNONS