Insändare: Den svenska modellen kommer segra

Konflikten står emellan IF Metall och en av världens rikaste människor, Elon Musk som äger Tesla. Den kommer pågå så länge Tesla vägrar att skriva ett kollektivavtal, skriver Anders Julin, ordförande LO-facken Alingsås.

ANNONS

1898 bildades LO. Detta för att få en bättre samordning mellan fackförbunden. Några år tidigare bildade ett antal fackförbund Socialdemokraterna. Sedan dess har arbetarrörelsen vilat på dessa två ben.

De har inte alltid varit överens men de har alltid behövt varandra. De behövde varandra då, och de behöver varandra nu genom facklig politisk samverkan.

Genom facken påverkar vi allt ifrån vilka kläder vi behöver på arbetsplatsen till löner och arbetsmiljö. Genom politiken får vi ramarna och spelreglerna. Genom lag har vi medbestämmande gentemot företaget och rätt att strejka. Vi kan bli fråntagna rätten att strejka, till medbestämmande eller rätten att organisera oss. Detta genom politiska beslut.

ANNONS

Sedan den 27 oktober 2023 så pågår det en strejk i Sverige. Även om många har glömt så pågår den fortfarande och kan hålla på länge. Konflikten står emellan IF Metall och en av världens rikaste människor, Elon Musk som äger Tesla. Den kommer pågå så länge Tesla vägrar att skriva ett kollektivavtal.

Tesla menar att de har bättre villkor än vad ett kollektivavtal kan ge. Och många tror på det. Men ett kollektivavtal hindrar inte Tesla från att ha bättre villkor än vad ett kollektivavtal skulle ge. Ett kollektivavtal är spelreglerna mellan arbetstagare och arbetsgivare och endast ett golv. Inte ett tak. Företaget sätter taket. Kollektivavtalet sätter golvet.

I Sverige har vi föreningsfrihet. Det är enkelt att organisera en arbetsplats. Vi kan vi när som helst bilda en klubb på vår arbetsplats. Men det är inte självklart i världen. Sverige är snarare ett undantag. I till exempel USA måste minst 30 procent av de anställda skriva på en namninsamling för att få organisera sig i ett fackförbund. Om det sker så anordnar arbetsmarknadsstyrelsen en omröstning.

Röstar en majoritet då ja så erkänns facket som arbetstagarrepresentant och företaget åläggs förhandlingsplikt. Omständligt och krångligt. Men det ger företagen och politiker i delstaterna stora möjligheter att påverka organiseringen på arbetsplatserna.

Det är detta tankesätt som Tesla har med sig till Sverige.Men något håller på att hända i USA. Fler och fler i USA vågar strejka förstår vikten av att organisera sig på arbetsplatsen. Bilföretag tvingas skriva på kollektivavtal i USA för att arbetarna kräver det.Till slut kommer även Tesla få ge sig i USA och behöva skriva avtal.

Med det i åtanke så är jag övertygad om att de kommer skriva på här i Sverige också. Det gäller bara att hålla ut. Den svenska modellen kommer segra.

Anders Julin, ordförande LO-facken Alingsås

ANNONS