Det är under all kritik att mitt i en termin presentera den här typen av nedskärningar och lämna över till rektor och lärare lösa situationen, skriver Elisabeth Sommar. Genrebild.
Det är under all kritik att mitt i en termin presentera den här typen av nedskärningar och lämna över till rektor och lärare lösa situationen, skriver Elisabeth Sommar. Genrebild. Bild: Stig Hedstrom

Insändare: Bjärkelyft? Nej, snarare tvärtom

Det är under all kritik att mitt i en termin presentera den här typen av nedskärningar och lämna över till rektor och lärare lösa situationen, skriver Elisabeth Sommar.

ANNONS
|

Som högutbildad, egenföretagare och förälder till en elev på Sollebrunns skola är jag mer än orolig för vart Alingsås kommun är på väg. Det verkar finnas en stor okunskap kring skolans och olika utbildningars betydelse för samhällets välmående och för Sverige som land. Vad man säger sig förstå och vad man verkligen förstår, är helt olika saker.

Förra veckan skrev Alingsås tidning om mycket stora nedskärningar på Sollebrunns skola. När jag läser intervjun i AT, slås jag först av förvaltningschefens uttalande om att ”forma en hållbar organisation”. Hur formar man en hållbar organisation genom kraftiga nedskärningar? För vem eller vilka är den hållbar? För personalen på skolan? För eleverna? För samhället i stort?

ANNONS

Det andra jag slås av är förvaltningschefens syn på skolan som en organisation. Och om den synen delas av dem som fattar de ekonomiska besluten i Alingsås kommun, känner de sig kanske tvungna att prata om ekonomiska resultat. Hur skulle det vara om man istället väljer att se skolan som en samhällsviktig funktion. Väljer man att se skolan på det viset förstår man att den måste få kosta pengar eftersom avkastningen inte visar sig i kronor och ören, utan i godkända resultat för alla elever oavsett bakgrund, högskolekompetens, forskare, spjutspetskompetens, anställningar, entreprenörer, fler skattebetalare som genererar ett välmående näringsliv och tryggt samhälle med minskad brottslighet och en ökad välfärd.

Barn och ungdomar är inte siffror i er budget, de är vår framtid. Hur länge tror beslutsfattarna i den här kommunen att de lärare som är kvar på Sollebrunns skola kommer att orka ge eleverna det de enligt lag har rätt till?

Att välja vilket perspektiv man har på skolan – som organisation eller samhällsviktig funktion – är faktiskt fritt att göra. Och det kan man, om man har förmågan att se och tänka utanför ramarna. Och vet ni vad? Det är något man lär sig i skolan. Man lär sig lösningsfokuserat förhållningssätt, inlevelseförmåga och att vidga sina vyer. Man lär sig att ta ansvar för det man gör, säger och lovar. Ju längre tid man tillbringar i skolan, desto större förmåga får man för att tänka fritt.

Det är under all kritik att mitt i en termin presentera den här typen av nedskärningar och lämna över till rektor och lärare lösa situationen. Det är både fegt och omdömeslöst. Dessutom kommer det att ta alldeles för mycket fokus från undervisningen. Barn och ungdomar är inte siffror i er budget, de är vår framtid. Hur länge tror beslutsfattarna i den här kommunen att de lärare som är kvar på Sollebrunns skola kommer att orka ge eleverna det de enligt lag har rätt till? Och när de inte orkar mer, hur ser planen ut då? Berätta gärna.

Elisabeth Sommar

Examinerad översättare från engelska, tyska, danska och norska till svenska; fil. kand. i engelska och tyska samt fil. master i översättningsvetenskap

LÄS MER:Sollebrunns lärare skarpt kritiska mot nedskärningar

LÄS MER:Insändare: När siffrorna är röda väger inte barnens mående särskilt tungt

LÄS MER:Insändare: Vem tar ansvar för barnens och samhällets framtid?

ANNONS