När man ställt en ADHD-diagnos är det väldigt viktigt att man först gör anpassningsåtgärder i skolan och förmedlar förståelse till familjen om svårigheterna. Förhoppningsvis är er dotters skola informerade om hennes pedagogiska behov utifrån utredningen. Ibland kan adekvat pedagogisk anpassning göra stor skillnad och minska behov av medicinering. Vad gäller den föräldrautbildning vi ska tillhandahålla har pandemin tyvärr inneburit stora svårigheter även där. Vi arbetar dock aktivt på att utarbeta digitala alternativ.
Det finns ofta åtgärder man kan göra för att förbättra barnets mående så mycket som möjligt, inte minst för att öka möjligheten att en medicinering mot ADHD ska bli lyckosam och fungera väl. Det kan då handla om att ge familjen psykologiskt stöd i olika former. Ibland kan man göra insatser riktade mot exempelvis sömnbesvär eller försämrat psykiskt mående.
Vi vill därför föreslå att ni ånyo kontaktar den psykolog eller kurator som ansvarar för ert ärende på mottagningen för fortsatt planering!
Med förhoppning att vi snart ska kunna räcka till bättre för alla som behöver oss!
Gunlög Hedtjärn, vårdenhetschef
Agneta Rosengren, vårdenhetsöverläkare
BUP-mottagningen Alingsås