E 20 gruppen lever kvar i förra seklet

Det är med intresse jag följer insändarna angående E20 sträckning.

ANNONS
|

Det känns som att vara förflyttad 25 år tillbaka i tiden då frågan om E45:ans sträckning genom Ale var högaktuell och jag var engagerad. Då förespråkade många först en sträckning i naturen öster om Ales tätorter. Då liksom nu trodde flera att bästa lösningen på trafikproblem var att bygga en ny väg i stället för att upprusta befintlig. Till alebornas lycka blev den nya motorvägen kvar efter gamla sträckningen vid älven och tätorterna Jag är fortfarande alebo men ”till hälften” alingsåsare efter ett decennium som aktiv i OK Skogshjortarna och projektledare för hittaut. Jätteskoj att ha ytterligare en fantastisk hembygd att verka i.

ANNONS

Det finns bara ett vettigt och realistiskt alternativ. E 20 skall vara kvar i nuvarande sträckning.

Här är några anledningar till detta:

Ny sträckning:

Vid en ny sydostlig sträckning kommer ändå nuvarande E 20 väg vara kvar med omfattande trafik. Det lär dock då knappast komma några statliga pengar för ombyggnad av Götaplan och Sveaplan. Trafiksituationen här behöver förbättras såväl för trafiksäkerheten som trafikflödet. Alingsås kommun lär också få betydligt större ansvar av nuvarande E 20 mellan Hästeryd och Bälinge.

Framtidens trafik:

Kommer att se annorlunda ut. Elektrifieringen av fordon kommer att ske fort och ger tystare och miljövänligare trafik. Självkörande fordon och delat bilägande kommer att utvecklas vilket innebär mindre antal fordon i främst stadsmiljö. Nuvarande situation när vi alltför ofta använder 1,5 ton metall för att transportera 75 kg människa håller inte längre.

Långväga tunga transporter kommer att flyttas över mer från landsväg till järnväg. Fullt realistiskt att merparten av detta sker inom 5-15 år.

Satsade pengar:

Det har redan satsats stora pengar i form av motorvägsbygge på båda sidor om Alingsås, totalt 8 km. Dessa satsningar hade inte behövts om en sydostlig sträckning av motorvägen varit målet. Vid kontakt med Trafikverket fick jag uppfattningen att det inte ”finns på deras karta” med en ny sydostlig sträckning.

Tidsaspekten:

Byggnation av nya motorvägar tenderar att ta tid. Inte troligt att en ny sydostlig sträckning av E20 är på plats före 2030 även vid en snabb process och då är mycket av framtidens trafik redan här.

Naturen:

Alingsås ligger i en storstadsregion med förväntad framtida inflyttning. Givetvis innebär en ny sträckning enligt E 20-gruppens förslag sämre rekreationsmöjligheter för de som nu bor sydost om staden i Ängabo, Torvmossen m.fl. bostadsområden då ”deras skog” blir inklämd mellan staden och nya motorvägen. Hur rekreationsmöjligheterna ser ut får större och större betydelse vid val av bostadsort. 2007 angav 39% att det hade stor betydelse 2018 hade det ökat till 53 %.

Föreslagen ny sträckning sniker nära inpå naturreservatet Hjortmarka där motorvägen lär kunna både ses och höras från Stora Kroksjöns norra strand vilket reducerar reservatets värde avsevärt.

Nuvarande sträckning:

Att bygga en stadsmotorväg i nuvarande sträckning är fullt möjligt och kan ske betydligt snabbare än en ny motorväg i skogen.

Det är en sträcka på 3 km som behöver upprustas med tre planskilda korsningar Mariedal, Sveaplan och Götaplan. (En ny sydostostlig sträckning innebär nybygge av 11 km motorväg.) Vägen kommer precis som nuvarande väg vara en delare i staden men kommer att vara kvar oavsett var E 20 går men delningseffekten kan reduceras avsevärt med upprustning. Överdäckning är inte realistiskt men en mindre nedsänkning i de centrala delarna och övriga åtgärder kan innebära att inverkan på stadsmiljön blir mindre än i nuläget.

Ny ytterligare sträckning av järnvägen?

Det vore positivt för Alingsås om den störande godstrafiken kunde flyttas utanför staden. Det är kanske möjligt att den kan ha en sträckning likande den som E20 gruppen föreslår för en motorväg men måste då hamna på en helt annan höjdnivå. Rälsen får ha en lutning på max 10 meter per kilometer för godstrafik vilket innebär att i den kuperade terrängen är det tunnel som gäller för 90% av sträckningen.

Lennart Hålsjö

ANNONS